olej na plátně
1965
vpravo dole
40 × 55 cm
Předlohou výrazné olejomalby z ruky jedné z nejvýznamnějších osobností slovenského moderního umění 20. století Ľudovíta Fully je vesnice Moravany nad Váhom. V této dědince poblíž Piešťan na západním Slovensku trávil autor mnoho času s členy Svazu slovenských výtvarných umělců a původně si zde zamýšlel postavit ateliér a galerii. Dílo patří mezi malířovy unikátní hybridní obrazy vytvořené v šedesátých letech, které byly často studiemi pro jeho větší malby. Obraz je výrazem umělcova tvůrčího procesu, kde jsou důležitými aspekty napětí a přechod mezi dvěma znakovými systémy: figurativním a nefigurativním, abstraktním a předmětným. Je to typický příklad Fullovy tvorby zvané „tvaroformování“, kde kombinuje geometrické a odvozené obrazce, aby vytvořil kompozice odrážející jeho vlastní vnímání světa. Zde plošně stylizuje krajinářský výjev – kompozici domů s kostelem na pozadí horské scenérie – s figurální stafáží, abstrahuje formy, zbavuje výjev realistických detailů. Jeho malba je charakteristická zjednodušující a spojovací linií, která vytváří barevně ohraničené tvary, jako by byly vystřihovány. Samotný jeho rukopis dodává celému výjevu zvláštní dojem chvění, plochy jsou dynamicky rozmalovány štětcem, doteky, tahy a body. Vyznačuje se také autorovým charakteristickým čtyřzvukem barev: žluté, odstíny červené a oranžové, zelené a modré. Jedná se o velmi vzácný, dosud nepublikovaný obraz z Fullova vyzrálého tvůrčího období, takzvané neo-moderny, a je příkladem autorovy schopnosti hravé představivosti a morfologické vynalézavosti. Dílo bylo vystaveno na autorově samostatné výstavě v Bratislavě v letech 1965–1966 (Ľudo Fulla, Súbor diela, Slovenská národní galerie, Bratislava, prosinec 1965 – březen 1966), což dokládá štítek na zadní straně. Obraz původně pochází z kvalitní československé sbírky. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. K. Srpem. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Bajcurové, CSc. (cit.: „[…] U Fully vítězí po roce 1965 ztracená ‚svoboda znovuvytváření světa‘, opřená hlavně o schopnost hravé představivosti a morfologické vynalézavosti, vrozených a zároveň programově rozvíjených vlastností jeho talentu. […]“).