olej na plátně
1998
vlevo nahoře
40 × 50 cm
Po námětové, ale i technické stránce uvolněný olej pochází z palety oblíbeného českého interpreta Karla Gotta. Tohoto dosud nepřekonaného držitele mnoha prestižních ocenění včetně několika desítek Zlatých slavíků malování, stejně jako zpěv, provázelo celým životem a stalo se dalším ze způsobů jeho uměleckého vyjádření. Autor se díky své pracovitosti a důvtipu postupně propracoval k vlastnímu, zcela osobitému stylu, rozpoznatelnému na první pohled. Plátno mu nabízelo nekonečné možnosti a dovolilo mu nechat fantazii plynout tak daleko, jak jí jen sám dovolil, přičemž s nadšením hledal inspiraci v jemu blízkém prostředí showbyznysu, v dílech starých mistrů nebo v silných cestovatelských zážitcích. Tokání hudbou III výborným způsobem reprezentuje umělce jako bytostného figuralistu, který dokázal sugestivně zachytit pár sedících postav, z nichž jedna hraje na hudební nástroj a druhá se nechává tóny spokojeně unášet. Tento námět jej dokonce zaujal natolik, že jej v různých variacích ztvárnil hned třikrát. Výtvarník nechal naplno vyznít plasticitě tvaru a tělesnému objemu, jako by postavy nabývaly zvláštního trojrozměrného charakteru, a navázal tak na vizualitu zakladatele kubismu Pabla Picassa. Nositelem výtvarného výrazu se pak stává téměř monochromatický kolorit, jenž umělec nechal rozehrát v symfonii oranžově hnědé s jemnými tyrkysovými přísvity. Plátno je reprodukováno v monografii Michaely Remešové (Karel Gott: Bilder / Obrazy, Praha 2006, str. 68–69) a v autorově knize Obrazy aneb proč je pro mě důležité malovat (K. Gott: Praha 2002, str. 99, obr. 48). Dílo pochází z významné pražské sbírky. Při konzultacích posouzeno I. Gottovou, manželkou autora, a PhDr. J. Machalickým. Přiložen certifikát autenticity Galerie KODL. Z kladívkové ceny bude 10 % věnováno ve prospěch konta neziskové organizace Post Bellum.