bronz
20. léta 20. století
vpravo dole
50 × 30 × 30 cm
Kolem poloviny prvního desetiletí dvacátého století stál Štursa, žák a později i nástupce Josefa Václava Myslbeka na pražské Akademii, na vrcholu svých fyzických i uměleckých sil, což se projevilo mj. v nebývalé materiálové, technické i výtvarné různorodosti jeho tvorby. Některé jeho tehdejší realizace navíc patří k nejčistším projevům českého symbolismu a secese – ideově si byl Štursa tehdy obzvláště blízký s kolegou z Mánesa Janem Preislerem, s nímž jej spojovalo právě téma mládí a jeho melancholie. Za vrchol tohoto období lze považovat právě sochy opěvující mládí, jakými jsou kupř. slavné Melancholické děvče nebo právě Před koupelí. Idea a první realizace této konkrétní Štursovy kompozice vznikla roku 1906 a později byla v různých velikostech (26,5 cm, 50 cm, 98 cm) vytvořena opakovaně v rozličných materiálech – nejprve v bronzu, poté v mramoru, ale i v terakotě. Již o rok později mu za ni byla udělena Cena České akademie. Atraktivitu díla zvyšuje i fakt, že se její mramorová (v. 98 cm) i bronzová (v. 50 cm) varianta nacházejí ve sbírkách Národní galerie, další provedení této konkrétní sochy byla také opakovaně publikována a reprodukována ve všech základních Štursových monografiích (A. Matějček: Jan Štursa, 1880–1925, Praha 1950, obr. č. 9; Jan Štursa, 1880–1925, Výstava díla k 100. výročí umělcova narození, Praha-Zbraslav, červen–září 1980, Praha 1980, obr. č. 10, kat. č. 41; J. Mašín: Jan Štursa: 1880–1925, geneze díla, Praha 1981, obr. 6 a 7; P. Wittlich: Jan Štursa, Praha 2008, obr. 53 a 54). Jedná se o odlitek pocházející z prvotřídní kovolijecké dílny Franty Anýže (Praha VII), jak dokládá kovolijecká značka na spodní části sochy. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a Mgr. M. Dospělem, Ph.D. Přiložena odborná expertiza PhDr. J. Machalického.