Pokračovat k obsahu
Bohumil Kubišta (1884–1918) Z Florencie

pastel na papíře
1906–1907
vpravo dole
36 × 52 cm
rámováno

Odhad: 1 000 000 Kč2 000 000 Kč
Vyvolávací cena800 000 Kč Dosažená cena1 320 000 Kč

Bezprostřední, zřejmě plenérová italská scéna z Kubištova raného tvůrčího období reflektuje jeho zájem o zachycení života korzujícího obyvatelstva. Autora do Itálie oklikou přivedla jeho vojenská povinnost, kvůli níž pobýval mezi lety 1905 a 1906 v Pule. Zatoužil však na druhé straně Jaderského moře poznávat tvorbu starých mistrů a studovat na florentské akademii, což se mu na podzim roku 1906 skutečně podařilo. Cestoval přes Benátky a Padovu až do Florencie, kde se na čas usadil, aby mohl zkoumat krajinu i lidové typy. Energický, byť potemnělý pastel diváka přenáší do florentského Parco delle Cascine u nábřeží Arna, přičemž v pozadí lze rozeznat siluetu kostela San Bartolomeo na Monte Oliveto. Kompozice měkce světelného zákoutí byla součástí tzv. Florentského náčrtníku, jenž obsahoval početný soubor prací právě z Parco delle Cascine – některé z nich sloužily i jako přípravné skici pro lepty. Kubišta tento park s lány upravené zeleně, vybudovaný v druhé polovině 19. století na tehdejší periferii města, velmi rád navštěvoval s malířem Bedřichem Feiglem. Ten jej později zavolal do Prahy k účasti na první výstavě Osmy v roce 1907, kde Kubišta svá florentská díla prezentoval. Vytvořil zde řadu prací menších formátů, vyznačujících se hbitým rukopisem a potvrzujících autorův zájem o městský život, jenž jej opakovaně lákal do ulic. Nepochybnou sběratelskou hodnotu díla dokládá jeho reprodukování v publikaci Bohumil Kubišta a Evropa (M. Rakušanová, Praha 2020, str. 558, kat. č. 46). Při konzultacích posouzeno doc. M. Rakušanovou, Ph.D., a PhDr. J. Machalickým. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit.: „[…] Kubišta si pro své kresby nevybral žádný turisticky atraktivní pohled, ale spíše místo, které je opuštěné, na němž si mohl ozřejmit základní prostorové vztahy. Nad tímto výtvarným pojetím převládá nosná emotivní vrstva, která z kresby činí vizuální zážitek, jehož Kubišta docílil velkým zobecněním, kdy se soustředil na základní rysy znázorňovaných jevů. Z hlediska uměleckohistorického lze říci, že jde o mimořádně cenný soubor, který má vyrovnanou kvalitu, v němž každá kresba má své vlastní zaměření. […]“).

Aukční den 92
Aukční den 92
Aukční den 92
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.