akvarel na papíře
kolem roku 1905
vpravo dole
55 × 75 cm
rámováno
Tato koloristicky i kompozičně vytříbená práce v nezaměnitelném impresionistickém podání představuje dílo Václava Radimského z jeho umělecky i sběratelsky nejoceňovanějšího období. Tradičně je mu i zde hlavním vyjadřovacím prostředkem světlo, které díky rafinovanému nanášení barev umožňuje malbě, aby se vnitřně rozzářila takřka bez potřeby vnějších světelných zdrojů. Inspirací pro tento výjev mu mohlo být francouzské město Giverny a jeho okolí, které mu, podobně jako řadě dalších krajinářů, bylo zásadním úběžníkem už od roku 1894. Radimský byl již za svého života obdivován pro píli, se kterou olejem na plátně, kartonu či lepence vytvořil stovky obrazů. Představované dílo malované technikou akvarelu je však raritní, málo vídanou výjimkou, která prokazuje, že byl mistrem i v tomto směru. Akvarel – techniku, jež vyžaduje jisté oko i ruku umělce, aniž by umožňovala retuše – zvládal Radimský, jak se můžeme přesvědčit i zde, zcela bravurně, přesvědčivě a s minuciózní přesností. Tuto práci lze na základě výše řečeného bez pochyby označit za nevšední sběratelskou příležitost, neboť Radimského akvarely se na trhu s uměním takřka nevyskytují. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a Mgr. M. Dospělem, Ph.D.