olej na plátně
1943
vpravo nahoře
65 × 43 cm
Odhad: 300 000 Kč – 500 000 Kč
Neprodáno
Metafyzický olej Žena s městem a akváriem pochází z roku, kdy se Nemes stal členem surrealistické skupiny Minotaur a zároveň spoluzakladatelem sdružení Umělci v exilu, jehož první výstavu zaštiťoval švédský princ Eugen. V témže období se Nemes jakožto spoluredaktor podílel na vydávání českého časopisu Listy ze Severu, vycházejícího ve Stockholmu. K emigraci byl původem maďarsko-židovský umělec donucen již v roce 1938. Jeho první cesta vedla do Finska a Norska, posléze se však usadil ve Stockholmu, kde po dlouhé proluce způsobené stresem a existenciálními nejistotami začal opět malovat. Skandinávie mu poskytla druhý domov a v roce 1948 konečně získal i švédské občanství. Stal se zde významným iniciátorem avantgardního hnutí, profesorem umělecké školy v Göteborgu a posléze i členem Královské švédské akademie věd a umění. Nesmíme však opomíjet umělcův vztah k Praze, kde strávil svá studentská léta po boku svého přítele Jakuba Bauernfreunda v malířské speciálce Williho Nowaka na pražské Akademii. V období své emigrace se věnoval tématu pražských madon, které byly jakýmsi protestem proti nastupujícímu fašismu a s ním spojenému násilí. Madony připomínající pražské gotické sochy ve svých náručích nesly fragmenty pražské architektury, které můžeme nalézt i v předloženém plátně Žena s městem a akváriem. Právě v Praze v dramatickém období Hitlerova vzestupu a v předvečer válečné katastrofy Nemes formoval svůj obrazový svět, který utvářel paralelně ze zkušenosti se starým uměním – konkrétně jej velmi fascinoval manýristický mistr Giuseppe Arcimboldo – a soudobých výdobytků metafyzické malby. Aditivní skladebnost motivů odvozená z inspirace Arcimboldovými ovocnými a předmětnými portréty, Chiricův smysl pro féeričnost a lyriku a kolážovitý způsob práce s obrazem Maxe Ernsta jsou základem specifické syntézy, ke které Nemes dochází ve čtyřicátých letech. Reprodukováno v katalogu AB Stockholm Auktionsverk (kat. č. 107, str. 91). Na rubu označeno M 194. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. K. Srpem. Přiložena odborná expertiza PhDr. R. Michalové, Ph.D. (cit.: „[…] Posuzovaný obraz Žena s akváriem (Kvinna med stad och akvarium) je autentickým, vrcholným, metafyzicky laděným dílem Endre Nemese, jednoho z výtvarně nejzajímavějších představitelů evropského imaginativního umění. […]“).