akryl na masonitové desce
1966
vpravo dole
108 × 180 cm
Hravá a smyslná malba náleží do pozdního období tvorby oceňovaného českého umělce a celosvětově uznávaného produktového a grafického designéra Ladislava Sutnara. Od dvacátých let 20. století se zabýval moderními přístupy a možnostmi vizuální komunikace, přičemž jeho cílem byla vždy maximální srozumitelnost a schopnost rychlého předání zásadních informací. Tyto snahy jej dovedly k vytvoření vlastního a zcela inovativního jazyka, vycházejícího z důsledných praktických i teoretických základů. Ten aplikoval nejen na svou grafickou tvorbu, ale i na předměty denní potřeby – nádobí, osvětlení, nábytek, dětské hračky atd. Začátkem šedesátých let Sutnarovi učarovala forma ženského těla, kterého se chopil svým příznačným výtvarným jazykem, vycházejícím z jeho předchozí grafické práce. Jeho tvorbě – ať už volné, či produktové – vždy předcházela řada pečlivých studií, které zaručily čistý a působivý vizuální účinek. V případě žen-Venuší tomu nebylo jinak a jejich geometricky vystavěné figury vždy komponoval pomocí čtvercové sítě, aby dosáhl vyvážené, nebo naopak dramatické kompozice. Ženy-Venuše se staly předmětem Sutnarova dlouhodobého cyklu, jenž reagoval na jeho vlastní americkou zkušenost. Jak uvádí ve svém textu The Strip Street z roku 1963, soubor věnoval ženám, s nimiž se setkával během nočního života v newyorské 52. ulici, poblíž které tehdy bydlel. Tato lokalita byla plná barů, v nichž ženy poskytovaly svá těla k mužskému potěšení, a právě tuto atmosféru Sutnar přenášel do svých velkoformátových akrylových maleb. Vytvořil tak sérii, v níž je nadčasově vyjádřena utopie moderní doby, založená na neustálém hodnocení kulturně orámovaných společenských postojů. Dílo původně pochází z autorovy pozůstalosti. Při konzultacích posouzeno doc. T. Pospiszylem, Ph.D., a PhDr. K. Srpem. Přiložena odborná expertiza PhDr. J. Machalického.