olej na plátně
1940
vpravo dole
45 × 36 cm
Odhad: 2 000 000 Kč – 3 500 000 Kč
Vyvolávací cena: 1 700 000 Kč Dosažená cena: 2 880 000 KčLhotákova Paříž 1901 z jeho cest po oblíbené Francii je důležitým reprezentantem jeho ranější tvorby, avšak již s typickými finesami následného vyzrálého tvůrčího období. Téměř osudově předznamenává nejzásadnější období Skupiny 42, svojí lyričností a poetičností ale stále naznačuje Lhotákovy kořeny sahající až k avantgardnímu Uměleckému svazu Devětsil. Unikátní práce skvěle reflektuje autorův zájem o techniku, jeho lásku k balonům a vzducholodím spolu s citem pro půvab periferie a civilní městské krajiny. Velice trefně jádro Lhotákovy práce vyjádřil ve své knize František Dvořák: „Obrazy Kamila Lhotáka byly nejednou označeny jako sen, ve kterém si opakujeme dobu, kdy byly všechny technické vymoženosti zjevením a zázrakem, podněcovaným dychtivými touhami po pokroku.“ (F. Dvořák: Kamil Lhoták, Praha 1985, str. 7) Pohled na pařížskou dominantu protíná žlutá vzducholoď a za ní, jen jakoby náhodou, v dálce proplouvá stejnobarevný horkovzdušný balón. Lhoták na plátně pravděpodobně zachytil historický moment z roku 1901, kdy brazilský konstruktér Alberto Santos-Dumont ve své vzducholodi č. 6 proletěl kolem Eiffelovy věže. Jednalo se o jeho pokus vyhrát cenu 100 000 franků, kterou vyhlásil Henri Deutsch de la Meurthe, významný francouzský obchodník s ropou. Přislíbil ji tomu, komu se podaří sestavit stroj schopný letu a dopravit se jím do třiceti minut z nedalekého města Saint-Cloud k Eiffelově věži a zpět. Santos-Dumont nakonec po mnoha nešťastných pokusech cenu získal a stal se věhlasným leteckým průkopníkem. Lhoták tento námět v malbě vyvedl hned několikrát, poprvé snad už v roce 1939 pod názvem Alberto Santos-Dumont, 19. října 1901 (olej na plátně, 1939, 33 × 25 cm, soukromá sbírka), nebo v následujících dvou letech v obrazech Eiffelova věž (kvaš, 1940, 42,5 × 30 cm, soukromá sbírka) a Santos-Dumont 1901 (olej na plátně, 1941, 45 × 36 cm, soukromá sbírka). Plátno je uvedeno ve výtvarníkově soupisu díla pod názvem Paříž 1901 a číslem 203/78. Při konzultacích posouzeno PhDr. A. Strnadlovou a L. Šteffkem. Přiložena odborná expertiza PhDr. R. Michalové, Ph.D. (cit.: „[…] Posuzovaný obraz ‚Paříž 1901‘ je dílem naplněným vrchovatou měrou autorova poetického zření a malířské spontaneity, výjimečnými kvalitami, které tak přesně charakterizují Lhotákův malířský projev. Pro ranou tvůrčí fázi, z níž posuzovaný obraz pochází, trvající do roku 1941, kdy umělec přestává signovat svá díla jednoduchým, naivizujícím monogramem ‚KL‘, je navíc příznačné prolínání téměř dětské citové naivity a záměrného výrazového primitivismu s nesporným intelektualismem. […]“).