olej na lepence
1936
vpravo dole
85 × 65 cm
Harmonický, perfektně vyvážený Ženský akt představuje vyhledávané pařížské období tvorby nesmírně zajímavého umělce Jaroslava Verise (vlastním jménem Jaroslava Zamazala). Během jeho studií na pražské Akademii u Jana Preislera a Vratislava Nechleby na něj velmi zapůsobila i zkušenost z ateliéru Karla Krattnera, představitele konzervativní akademické malby. Mimo to jeho výtvarný projev formovaly zahraniční cesty, jež podnikl ve dvacátých letech například do Mnichova a Vídně. Záhy však jeho kroky směřovaly do nekonečně lákavé Paříže, kde navzdory účasti na přednáškách Františka Kupky a surrealistickému směřování jeho souputníků, Toyen či Jindřicha Štyrského, nikdy nezanevřel na klasickou malbu. Naopak si z Francie před druhou světovou válkou odnesl obdiv a lásku ke starým mistrům, kterou ostatně zrcadlí i předložený olej. Do detailů propracovaný výjev nahého ženského těla nenechá diváka na pochybách, že malíř podrobně zkoumal techniky oněch starých mistrů a zejména pak rané italské renesanční malby. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. R. Michalovou, Ph.D.