olej na plátně
1979
uprostřed dole
125 × 75 cm
Abstraktní dílo Dva bílé tvary (Pokušení) pochází z palety všestranného umělce – malíře, ilustrátora, grafika, typografa, scénografa, kostýmního návrháře – a absolventa Fillova ateliéru na UMPRUM, Karla Vacy. Autorova typická harmonicky vyvážená kompozice umně rozvíjí závěry skupiny Trasa 54, jejímž byl předním členem, a navazuje na evropské vzory. Zároveň je výbornou ukázkou jedinečného citu pro práci s obrazem v ploše, jež umělec uplatnil především ve své geniální filmové plakátové tvorbě. Zde však Vaca rozvinul a povýšil svůj smysl pro rytmiku a kolorismus na velkorysý formát v médiu malby. Na podmanivém plátně rozehrál hru jednotlivě pevně ohraničených tvarů v jasných barvách, jež se vzájemně proplétají a utváří tak poutavý, až organický celek, který jako by držel pohromadě dominantní rudý pruh, přetínající diagonálně střed obrazu. Dynamický náboj díla pobízí naši fantazii k rozvinutí představ o tom, co se asi skrývá za abstrahujícími tvary, co vše bylo autorem do obrazu ukryto. Vzhledem k nelehké situaci, kterou společně s celou generací umělců po roce 1968 zažíval, nebyla tvorba tohoto výtvarníka na tuzemské scéně dosud plně doceněna. Kvalitu a vysokou úroveň Vacovy práce však mimo jiné dokládá i její prezentování na autorově samostatné výstavě v Galerii výtvarného umění v Náchodě (Karel Vaca, 21. 6. – 1. 9. 2002, kat. č. 29). Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. J. Machalickým. Přiložena odborná expertiza PhDr. R. Michalové, Ph.D. (cit.: „[…] Dílo se vyznačuje sevřenou kompozicí i pečlivě zvolenou barevností. Je charakteristické kryptografií sdělení, nepřítomností zřejmých vodítek a mimořádným úsilím o vyjádření pocitu, přenesení obrazu do sféry básně. […]“).