olej na sololitu
1989
vpravo dole
95 × 122 cm
Tato vizuálně rafinovaná práce dokazuje, že i na prahu osmdesátých narozenin neztratila Lieslerova tvorba nic ze svých kvalit a přitažlivosti; naopak zúročila veškeré malířovy nabyté zkušenosti. Předložený obraz se vyznává z výtvarné inklinace k fantaskně či snově laděné, často i pitoreskní, avšak nikoliv nahodilé tvorbě, která v sobě vždy nesla hluboké poselství a v tomto případě i množství skrytých citací založených na skutečných událostech. Oproti obrazům obsahujícím narážky na postavy umělecké historie se však Liesler tentokrát vyznal z obdivu k Josefu Váchalovi, umělci-současníkovi s velice vyhraněným a nenapodobitelným pohledem na svět i výtvarnou práci. Výjev zobrazuje Váchala v dobře padnoucím obleku a moderních brýlích, vedle něhož se opodál nachází ženská postava s krejčovskou pannou, kterou vizáží můžeme připodobnit k Váchalově druhé životní partnerce Anne Mackové, talentované malířce a grafičce. Macková Josefa Váchala potkala v roce 1918, kdy byl ještě ženatý, a jejich vztah se plně rozvinul až po smrti manželky v roce 1922. O rok později společně odjeli na tříměsíční pobyt na jadranské pobřeží, kde byl dle dochovaných deníkových záznamů Mackové Váchal nespokojen, téměř nemaloval, a celkově vytvořil jen 3 kolorované kresby a 4 skici. Naopak jeho partnerka byla okouzlena a nabita novou energií z jižní Evropy. Při troše fantazie může divák tuto scénu nalézt i v předloženém díle, kde vidíme Váchala stojícího na okraji hornatého pobřeží s rozpracovanou ornamentální skicou poletující za ním, který snad s trochou závisti hledí na svojí přítelkyni v pitoreskním klobouku spokojeně tvořící pestrý oděv. Unikátnost a vysokou sběratelskou hodnotu prokazuje původ přímo z ateliéru, kde byl obraz až dosud v držení autorovy rodiny. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. K. Srpem. Přiložen certifikát autenticity Galerie KODL.