olej na plátně
kolem roku 1880
vpravo dole
51 × 72 cm
Adolf Chwala, autor představované malby, se v poslední dekádě oprávněně dostal do širšího povědomí i zájmu sběratelské obce. Tento umělec z generace žáků Maximilána Haushofera, jenž se po roce 1864 dále formoval v rámci trvalého pobytu ve Vídni, využil plně své vzdělání, navázal osobitě na svého učitele a vytvořil si vlastní výtvarný projev, charakteristický nezaměnitelným světelným, rukopisným i celkově atmosférickým podáním. Znám je především pohledy na Alpy, vysokohorské jezerní scenérie s průzračnou vodou, to vše umně propojené v komponované krajiny stojící na pomezí romantického a realistického pojetí. Zde však zvolil jiné, velkoryse pojaté kompoziční řešení a motiv, se kterým se u něj setkáváme hlavně v malbách ze sedmdesátých a z první poloviny osmdesátých let, kdy často zachycoval nížiny jižní Moravy, Dolního Rakouska a podhůří Alp, tedy rovinatou krajinu v jakémsi dialogickém kontrastu ke zmíněným vysokohorským velikánům. Spojnicí obou základních tematických okruhů, Letní krajinu nevyjímaje, je však shodný rukopis založený na precizním detailu a zpodobení věrných atmosférický podmínek. Při konzultacích posouzeno prof. R. Prahlem, CSc., a Mgr. M. Dospělem, Ph.D. Přiložena odborná expertiza PhDr. Š. Leubnerové.