komb. tech. (olej, kvaš) na papíře
1947
vlevo dole
19 × 24 cm
rámováno
Drobné, ale pro Kamila Lhotáka více než příznačné dílo je unikátní ukázkou končící poetiky Skupiny 42, která se postupně transformovala do autorova osobitého malířského rukopisu. Prostředí periferie plné artefaktů lidského života, opuštěných a ponechaných svému osudu, přitahovalo Lhotáka prakticky již od počátku jeho tvorby. Přestože v první polovině čtyřicátých let v tomto tématu souzněl s ostatními členy Skupiny 42, byl pro něj okraj velkoměsta více než jen místo. Dokázal tuto poezii všednosti zachytit s neopakovatelnou křehkostí a láskyplnou nostalgií, jež se do jeho děl propisovala až do konce života. Postupně se v jeho obrazech začalo objevovat i zvláštní metafyzické napětí a krajina se stávala čistší a stylizovanější, jak je tomu i u obrazu s červenou boudou zahalenou v bílé noci. Výrazná kontrastnost použitých barev činí z drobné práce nepřehlédnutelné dílo. Obraz je uveden v umělcově soupisu díla pod názvem Svit měsíce a číslem soupisu 760/20. Původní adjustace a stav přiměřený stáří. Dílo pochází z kvalitní moravské prvorepublikové sbírky. Při konzultacích posouzeno PhDr. A. Strnadlovou a Ing. L. Šteffkem. Přiložena odborná expertiza PhDr. R. Michalové, Ph.D. (cit.: „[…] Jestliže Lhoták své krajiny často zabydloval vícerými ikonickými motivy, jako barevný míč, barel, kužel, vlajka, nejrůznějšími stroji na létání či ježdění, zde se omezil pouze na jednoho pomyslného herce fiktivního obrazového představení: jednoduchou boudu, typickou pro místa technicistní periférie, barevně výrazně vypointovanou, jež stojí u silnice či závodní dráhy. […]“).