olej na plátně
kolem roku 1902
vpravo dole
96 × 96 cm
pasparta
Alois Kalvoda vykročil záhy po svých studiích v ateliéru Julia Mařáka na pražské Akademii velmi úspěšně na dráhu profesionálního umělce. Převzal tehdy ateliér po zesnulém Luďku Maroldovi, otevřel si soukromou školu malby, stýkal se s významnými osobnostmi výtvarného života a na přelomu století si rozšířil obzory i ve dvou dobově nejvýznamnějších kulturních centrech Evropy – Paříži a Mnichově. Širší veřejnosti je znám jako bytostný krajinář prostých přírodních motivů, bříz a venkovských chalup s nezaměnitelným rukopisem a koloritem. Po roce 1900 se však v jeho portfoliu na základě zmíněných zahraničních pobytů objevovaly i výjevy z města s podstatnou figurální složkou. V době prvního desetiletí 20. století se také hojně uplatnil jako ilustrátor. V rámci této činnosti vytvořil i olej s označením Pohled z kopce sv. Barborky, zachycující hrad Buchlov, který vznikl jako součást příprav pro publikaci pražského nakladatele B. Kočího věnující se právě hradu Buchlovu (A. Kalvoda: Hrad Buchlov, Praha 1902). V této knize se uplatnilo sedmnáct Kalvodových ilustrací zachycujících hrad, jeho interiéry i okolí. Nachází se zde i blízká varianta představovaného díla, které zpřítomňuje všechny charakteristické architektonické objemy tohoto královského hradu a zasazuje ho zároveň do členitého terénu a záplavy bujné zeleně. Jedná se bezpochyby a po všech stránkách o sběratelský unikát, který se na trhu s uměním objevuje jen velmi raritně. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a Mgr. M. Dospělem, Ph.D.