komb. tech. (olej, tuš, vosk) na plátně
2018
na rubu
90 × 125 cm
Bolfovu malířskou praxi silně formovalo studium na pražské Akademii u bytostného figuralisty Jiřího Načeradského, Vladimíra Kokolii a Vladimíra Skrepla, její těžiště lze však hledat už v umělcově dětství stráveném v sedmdesátých a osmdesátých letech na pražském sídlišti. Jeho práce již od počátku provází nervózní kresba, pastelový kolorit tlumený všudypřítomnou černou, rozpité fixy, stékající barvy nebo odkazy ke komiksové tvorbě, společně utvářející Bolfův svébytný, melancholií prodchnutý výtvarný jazyk. Náměty pak hledá právě v potemnělých, nehostinných normalizačních sídlištích či (post)apokalyptických krajinách, v nichž ožívají podivná stvoření připomínající kdysi dávno roztomilá zvířátka. Specifickou polohu tvorby pak představují díla vytvořená technikou proškrabávání tuše nanesené na barevnou olejovou či voskovkovou vrstvu. Do této kapitoly umělcovy práce spadá i předložené Hřiště s chlapcem v popředí. Ten jako by si sundal masku, aby mohl statečně čelit světu plnému strachu a úzkosti, jenž se mu jako vize otevírá za zády. Jedná se o velmi reprezentativní ukázku práce jednoho z nejvyhledávanějších současných malířů, která by neměla chybět v žádné soukromé ani veřejné sbírce současného českého umění. Dílo bylo součástí výstavy Things Behind the Sun (Josef Bolf, Jakub Hošek, Galerie Petr Novotný, Praha, 14. 11. – 22. 12. 2018) i autorovy samostatné výstavy ve Veletržním paláci (Tušení stínu, Národní galerie Praha, 20. 9. 2019 – 5. 1. 2020; reprodukováno v katalogu na str. 172). Pochází z kvalitní pražské sbírky. Při konzultacích posouzeno J. Bolfem, autorem obrazu.