komb. tech. (olej, email) na plátně
1936
vpravo nahoře
22 × 51 cm
Desítky let nezvěstná, rafinovaně provedená práce zachycuje stav Fillovy mysli ve druhé polovině třicátých let, která byla v rámci jeho dalšího uměleckého vývoje naprosto klíčová. Výrazný obraz v sobě sice ještě nese ozvěny lyrického kubismu, avšak patří do skupiny nemnoha zátiší, která výtvarník v tomto a následujících letech vytvořil. S předzvěstí války začaly totiž zátiší vytlačovat dynamické figurální kompozice, nejprve převážně v „ženské“ tematice a poté s motivem Bojů a zápasů, které Filla prakticky nepřetržitě rozvíjel až do začátku vojenského konfliktu. Společensky angažovaný byl ovšem Filla i veřejně. Jeho vůdčí postavení jednatele SVU Mánes mělo mimo jiné i politický charakter a jako vedoucí redaktor Volných směrů měl rozhodující slovo ohledně výběru obsahu periodika. V této atmosféře začal sílit jeho zájem o mytologické motivy, který byl paralelní zájmu jeho švagra, hudebního skladatele Iši Krejčího, který ve stejném roce, kdy vznikl předložený obraz, zkomponoval skladbu Antické motivy. Fillu nejčastěji zaujaly pověsti o Héraklovi, Théseovi, Perseovi a Orfeovi, a tuto inspiraci můžeme svým způsobem nalézt i v předloženém obraze. Ať se jedná o záměrnou rustikalizaci a primitivismus, zdůrazněnou plošnost či horizontálně zvolený formát, zátiší působí jako mramorový vlys, který původně zdobil průčelí řeckého chrámu. V přehledně uspořádané kompozici nalezneme vedle sebe pohár, mísu se dvěma kousky ovoce a podnos s pečlivě rozloženým hroznem. Vše je provedeno ve velkém tvarovém zjednodušení, ve kterém si Filla vystačil jen s několika organickými liniemi. Pozadí tvoří sytě červená a všechny ostatní předměty kromě ovoce jsou provedené černou. Černá však nepůsobí jako melancholický akcent, ale naopak zvýrazňuje úlohu negativní bílé kresby, vytvořené rytím do mokré malby druhým koncem štětce. Toto barevné propojení pak vytváří barevný kontrast, který vnáší do obrazu napětí i divokost, vnitřní rytmus, jako by chtěl Filla podtrhnout dobu vzniku plátna. Obraz původně pochází z autorovy pozůstalosti a byl známý pouze z černobílé fotografie, kterou pořídil Josef Sudek. Autenticita byla ověřena Filla Foundation a obraz bude uveden v připravovaném soupisu díla. Při konzultacích posouzeno Mgr. T. Donné a PhDr. R. Michalovou, Ph.D. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit.: „[…] Zátiší ukazuje, že Filla neměl v českém meziválečném umění z hlediska tvárného pojetí konkurenci: tentokráte se oprostil od všech možných dekorativních souvislostí, aby se zaměřil na esenci znázornění, na jeho vlastní podstatu, ve které se dostal ke slovu stín, vyjádřený šedomodrou, vnášející do vyobrazení chvění zjemňující ostré hrany. […]“).