olej na plátně
1996
vpravo dole
70 × 90 cm
Vizuálně přitažlivá práce je dílem českého fenoména, nepřekonaného držitele několika desítek Zlatých slavíků, kterého malování, stejně jako zpěv, provázelo celým životem a stalo se druhým způsobem jeho uměleckého vyjádření. Jak sám jednou poznamenal: „Jsem malíř-samouk a svým malováním se odreagovávám od stresu šoubyznysu.“ Gott začal systematicky tvořit od sedmdesátých let a právě díky tomu, že neprošel profesionálním školením, se nemusel přizpůsobovat žádnému uměleckému směru, netlačil ho čas ani výdělek. S nadšením hledal inspiraci ve všem, co ho obklopovalo, a svým myšlenkám nechával volný průběh. Vznikaly tak velice často upřímné a sdílné obrazy, které jsou rozpoznatelné na první pohled. Předložené plátno zobrazuje mistrovo oblíbené figurální téma, uchopené s jeho charakteristickou nadsázkou. Ocitáme se uprostřed harmonického výjevu, v jehož středu se nachází odpočívající mužská postava se zavřenými víčky, vzhledem připomínající samotného autora obrazu. Z atmosféry díla není pochyb, že jen máloco navodí příjemnější snění než konejšivé tóny mandolíny, společnost půvabných dam a sklenka červeného vína na dobrou noc. Dílo bylo prezentováno na výstavě Karel Gott – Obrazy v galerii Miro (kostel sv. Rocha, Praha, 4.–30. 5. 1999), je publikováno ve výstavním katalogu na str. 39 a rovněž také na jeho titulní straně (Karel Gott, Obrazy, kat. výst., Praha 1999). Dále je reprodukováno v monografii Michaely Remešové (Karel Gott: Bilder / Obrazy, Praha 2006, str. 32–33) a v knize Karel Gott: Obrazy aneb proč je pro mě důležité malovat (M. Remešová, Praha 2001, str. 23). Při konzultacích posouzeno I. Gottovou, manželkou autora, a PhDr. J. Machalickým. Přiložen certifikát autenticity Galerie KODL. Z kladívkové ceny bude 20 % věnováno ve prospěch konta neziskové organizace Post Bellum.