akryl na plátně
2023
na rubu
140 × 100 cm
Tato citlivá a nesmírně precizní malba pochází z ateliéru vyhledávané současné představitelky domácí nefigurativní malby Iry Svobodové, jejíž malířská i skulpturální tvorba získaly pozornost a respekt na mezinárodní výtvarné scéně, a to zejména propracovaností konceptu, svým přesným provedením a architektonicky promyšlenou kompoziční stavbou. Autorčino dílo, běžně fázované do ucelených a uzavřených sérií, je zastoupeno v soukromých sbírkách v České republice, USA, Norsku, Kanadě, na Slovensku, v Rakousku, Německu, Slovinsku nebo Polsku a bylo součástí mnoha sólových i skupinových výstav po celém světě. Nabízená práce pochází z aktuálního a velice inovativního cyklu VOID (Prázdnota), který autorka poprvé představila na výstavě Gaspard de la Nuit (GaP, Znojmo, 2. 11. – 8. 12. 2021). Základním inspiračním zdrojem se v této sérii pro Iru Svobodovou stala literární práce, konkrétně kniha prozaických básní francouzského spisovatele Aloysia Bertranda, k níž se autorka dostala zprostředkovaně skrze temný, hudebně náročný, nicméně nesmírně podmanivý klavírní triptych Maurice Ravela z roku 1908. Za výchozí motiv zvolila umělkyně symbol stuhy, s jehož pomocí rozvinula řetězec vizuálních úvah nad fenoménem prázdnoty. Prázdnotu v sérii rozpracovává z několika úhlů pohledu: jakožto konstitutivní prvek – nic, z kterého vzniká něco –, dále jako fenomén opředený symbolikou a mystikou, provázející člověka celý život ve formě myšlenkového vanitas připomínajícího lidskou smrtelnost, i jakožto fyzikální jev – vakuum. A právě v tomto novém, filozofujícím přístupu k obsahové stránce spočívá přelomovost série VOID. Dílo pochází přímo z ateliéru umělkyně.