olej na plátně
kolem roku 1935
vlevo dole
55 × 38 cm
Reprezentativní zátiší z meziválečných let bylo vytvořeno univerzální osobností, malířem, literátem a jedním z čelných představitelů francouzské avantgardní tvorby Mauricem de Vlaminckem a pochází z let mezi dvěma světovými válkami. Přestože Vlaminck proslul zejména svými radikálními fauvistickými krajinami a portréty, nebyly to jen krajinné scenérie, ve kterých rozvíjel svůj vztah k přírodě. V pozdější tvorbě se mu nosným tématem stala i květinová zátiší, která se vyznačují velkou různorodostí a pečlivým výběrem druhů květů i předmětů denní potřeby. Předložená kompozičně vyvážená scéna budí dojem stálosti a klidu, avšak ve znázornění modrých kvítků můžeme pozorovat Vlaminckovu útočnost malířského gesta a ohnivý rukopis z desátých let. Právě v období, v němž bylo namalováno toto plátno, se Vlaminck odvrátil od moderního umění a hledal vlastní výtvarný jazyk. Navzdory dobovému příklonu k neoklasicismu a v podstatě tradičnímu pojetí nenechává tento obraz diváka na pochybách, že Vlaminck představoval vysoce individuální povahu. Jeho vlastní výtvarné podání abstrahované od všech dekorativních prvků doslova adoruje barevnou hmotu, která se projevuje v barevném kontrastu temné modři a okrově žluté na pozadí. Živelnost kytice je dána Vlaminckovým nadáním pracovat s barevnou hmotou – místy štětcem, místy špachtlí –, zatímco objemovost cínového džbánku představuje jeho schopnost komponovat dílo v barevné perspektivě. Obraz tak působí jednoduchým nadčasovým dojmem a je dokladem umělcova výjimečného talentu a pochopení krásy a pomíjivosti života. Práce byla vystavena ještě za umělcova života v Paříži (Pavillon des arts graphiques et plastiques, XVe Salon des Tuileries, 4. 6. – 3. 7. 1938, kat. č. 2001), odkud byla následně prodána do soukromé sbírky, a je publikována v katalogu výstavy od Maximiliena Gauthiera (Les Salon des Tuileries: La Peinture, Beaux-arts, Paris 1938, repro. č. 283). Dílo bude zařazeno do digitálního Catalogue Raisonné, iniciovaného Wildenstein Plattner Institute ve spolupráci s Elizabeth Gorayebovou. Při konzultacích posouzeno PhDr. K. Srpem a prof. J. Zeminou. Přiložena odborná expertiza PhDr. R. Michalové, Ph.D. (cit.: „[…] Jde o kvalitní práci nechávající zaznít autorovo typické zjitřené prožívání skutečnosti, jež dokládá, že Vlaminck si z fauvismu uchoval nejen schopnost bravurního, odvážného barevného rozehrání obrazové plochy, ale taktéž veškerou duševní dynamiku, malířský ‚entuziasmus‘. […]“).