olej na sololitu
1991–1992
vlevo dole
122 × 90 cm
Olej Dalí sám sobě funebrákem pochází z palety Josefa Lieslera, českého malíře, grafika a ilustrátora s nekonečnou představivostí, který se většinu svého tvůrčího života držel surrealisticky, až fantaskně laděné malby. Hlavním aktérem předloženého díla, jak název napovídá, je Salvador Dalí, jehož Liesler zasadil do absurdního dějiště vlastního pohřbu. Svým typickým, mírně vytřeštěným pohledem se dívá přímo na diváka, jako by od něj snad čekal, že se do scény brzy zapojí. Ve spodní části obrazu pak Dalí leží obklopen odkazy nejen na svá surrealistická díla, ale i na tvorbu záalpských starých mistrů, a v ruce svírá štětec, připraven malovat do posledního okamžiku. Vyznání obdivu k milovaným osobnostem umělecké historie se stalo jedním z nosných témat tvorby umělce, jenž už v sedmdesátých letech pracoval s citacemi děl Albrechta Dürera, Hanse Memlinga nebo Leonarda da Vinci. Sběratelskou hodnotu díla umocňuje jeho původ z autorova ateliéru, kde bylo dosud v držení autorovy rodiny, a skutečnost, že bylo součástí výstavy v Mánesu uspořádané k 85. narozeninám autora, v jejímž katalogu je uvedeno (Mánes Josefu Lieslerovi k 85. narozeninám, SVU Mánes, 1997, nestr., chybně uvedena datace 1993–1994). Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. K. Srpem. Přiložen certifikát autenticity Galerie KODL.