olej na plátně
1959
vpravo dole
130 × 89 cm
Uvolněná práce v duchu abstraktního expresionismu pochází z nejlepších let tvorby Ruth Francken – výrazné kosmopolitní solitérky českého původu, výtvarnice, sochařky a designérky nábytku. Po studiích malby na Oxfordu a desetiletém pobytu v Americe, kde získala občanství, se přestěhovala roku 1953 do Paříže. Její kariéra byla poznamenána vykořeněným životem i ranou frustrací z malířského média, proto se v šedesátých letech odklonila od abstraktního expresionismu a opustila médium malby. Během stipendijního pobytu v Berlíně začala experimentovat se sochařstvím a vytvářet objektové sochy, koláže a různé textilie, přičemž její díla nabyla více surreálné a pop-artové estetiky. Předložená jinotajná metafyzická kompozice Anděl z cyklu Lulu Images, jenž Francken dokončila v roce 1961, zhodnocuje autorčin dosavadní vývoj a vypovídá o její neutuchající tvůrčí energii i snaze posouvat vlastní výtvarný projev. Živý malířský přednes v tlumeném koloritu, připomínající cosi z estetiky významného britského malíře Francise Bacona, dokazuje, že umělkyně byla schopna více než zajímavým způsobem reagovat na poválečný vývoj evropského výtvarného umění. Dílo bylo v roce 2007 získáno přímo z autorčiny pozůstalosti, nyní významná zahraniční sbírka. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. K. Srpem. Přiložena odborná expertiza PhDr. J. Machalického.