olej na plátně
1949
vpravo dole
28 × 41 cm
Nepřehlédnutelná, suverénně vyvedená práce z Fillova poválečného vzmachu výtečně sumarizuje nový a originální způsob autorovy tvorby, kterým se vydal cestou koloristicky vytříbených a výrazných obrazů s odvážným plastickým štětovým přednesem. Ač to z díla není poznat, pro Fillu se jednalo o období plné příkoří, ve kterém zakoušel těžké chvíle a odmítnutí své tvorby. Únor 1948 na vlastní kůži pocítil v negativních ohlasech na své obrazy v tisku a přímo v praxi, když mu byla počátkem padesátých let zamítnuta výstava v Mánesu. Své působení na Vysoké škole uměleckoprůmyslové musel rovněž přizpůsobit ideologickému obratu. V roce 1949 je pak cítit v jeho tvorbě jisté bilancování. Postupně opouští techniku olejomalby a zátiší ve prospěch tušových a akvarelových krajinomaleb z okolí Peruce a lidových písní malovaných na ručně zpracovávaných svitcích. Tentokrát je kompozice obrazu vystavěna pouze na třech základních a zavedených předmětech: pohárku a podnosu s ovocem. Jednotlivé motivy měl Filla natolik osvojené, že se zaměřil především na technické a barevné zpracování díla. Pozadí vystavěl na geometrizujících plochách, v nichž se výrazně uplatňuje pastelově růžová a druhotně tlumená zelená, khaki. Této kombinaci zdatně sekunduje korálově červená, tvořící obsah sklenice a zdůrazňující zralost jablek, a světle žlutá, tvořící na nich odlesky. Důležitým výtvarným rysem jsou fillovsky typické černé linie kolem zobrazených předmětů, které jsou zjemněny bílou, vyplňující jak pozadí, tak i popředí celé scény a propojující plátno v důmyslně vystavěný celek. Je to právě tato barva, jejíž hutnou hmotu Filla zpracoval druhou stranou štětce a která zvyšuje haptický účinek a plasticitu celého obrazu. Život a křehkost plátnu vtiskl naturalistický, záměrně přiznaný detail v podobě lístků na větvičce na jednom z jablíček, který si Filla „vypůjčil“ ze své meziválečné tvorby. Na rubu se nachází autorské číslo 47/49 červenou tužkou. Autenticita práce byla ověřena Filla Foundation a obraz bude uveden v připravovaném soupisu díla. Při konzultacích posouzeno Mgr. T. Donné a PhDr. R. Michalovou, Ph.D. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit.: „[…] Fillovi se tak do znázorněných předmětů dostaly základní ideogramatické symboly, jak naznačuje křivka na levém jablku, vyjadřující kontrast jin-jang, nebo horizontální položená osmička, symbolizující nekonečno na hladině poháru. Na obraze je zajímavé, jak Filla uchopil základní kompoziční rozvrh a jak do něj zapojil jednotlivé barvy, které základní černobílé východisko posouvaly dalším směrem. […]“).