olej na kartonu
20. léta 20. století
vlevo dole
69 × 95 cm
Působivá malba v osobitém rukopise z palety asi nejznámějšího českého impresionisty Václava Radimského tone převážně ve valérech zelené, modré a okrové a vytváří na první pohled nezaměnitelný výtvarný projev – ten autor dále rozvíjel po návratu z Francie do rodného Polabí, kde se plně a bez problémů etabloval i v nových podmínkách. Zachycena je tu liduprázdná říční krajina, které zcela dominuje plocha klidného říčního toku. Radimský si již ve Francii osvojil kompozici, při níž jako by pozorovatel stál přímo uprostřed vodní hladiny – podobně přistoupil k práci i zde, kdy pravděpodobně nastoupil na pramici, nahodil na udici a, čekaje na záběr, v poklidu vstřebával to, co mu okolní příroda nabízela v nepřeberném bohatství. Dal si též záležet na věrném zachycení vzdušné atmosféry. Nezapomněl tu ani na světlo, které díky rafinovanému nanášení kontrastních barev umožňuje výjevu, aby se vnitřně rozzářil. Autor často v rámci rychlé dynamiky své tvorby zanechával část podložky barevně nepojednanou, a to aniž by tím výsledný dojem v oku diváka utrpěl. Představovaná malba však prokazuje vyšší soustředěnost, mnohem větší důraz na dokončenost, péči a čas, který tomuto konkrétnímu obrazu věnoval. Celý výjev je zachycen tak, jak jsme u autora zvyklí, tedy takzvaně alla prima, v jednom gestu, jistou rukou a s minimem autorských korektur. Radimský tu opět prokázal, jak životaschopné bylo jeho umění. Prezentováno ve vkusné dobové adjustaci. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a Mgr. M. Dospělem, Ph.D. Přiložena odborná expertiza Mgr. P. Kubíka.