Pokračovat k obsahu
Jan Hála (1890–1959) Na važeckom salaši

olej na plátně
1931
vpravo dole
77 × 98 cm
rámováno

Odhad: 600 000 Kč1 200 000 Kč
Vyvolávací cena400 000 Kč Dosažená cena1 080 000 Kč

Jan Hála patří mezi ty české malíře, kteří v době meziválečné spojili svou uměleckou cestu se Slovenskem a stali se tak osobnostmi, jejichž činnost je dnes oprávněně vnímána jako součást zlatého fondu slovenské kultury. Po studiích v Praze se věnoval nejprve krajinomalbě ve svém rodném kraji, ovšem již brzy ho zaujal život horníků na Mostecku – tento zájem kulminoval rokem 1922, kdy maloval v mosteckých hnědouhelných dolech havíře a jejich práci přímo pod zemí. Již brzy nato, roku 1923, se však usadil ve Važci pod Tatrami a plně se zde zabýval studiem této dědiny a jejího života – v roce 1959 zde také zemřel. Kromě života v okolí Važce a všeho, co s ním souviselo, byl Hála činný i jako čilý fejetonista a ilustrátor se zaměřením na témata této podtatranské vísky; patří tak také k zakladatelům moderní slovenské ilustrační tvorby pro děti. Jak napovídá název představovaného obrazu, můžeme se zde ponořit do studia života slovenských bačů v době vrcholícího léta, kdy se věnovali horskému pastevectví, k němuž neodmyslitelně patřila i salaš, dům pro zpracování mléka, případně přespání, dále pak ohrada pro ovce zvaná na Slovensku košiar a celá řada dalších rekvizit. Navzdory osobité stylizovanosti výtvarného projevu lze tento výjev vnímat jako poučnou etnografickou studii, která se snaží zachytit vše důležité, co se životem na salaši souviselo, a to od vědra přes místní kroj až po neodmyslitelného bílého pasteveckého psa. Zajímavostí obrazu může být i fakt, že nejspíše vznikl těsně před nebo těsně po zásadní události, která nenávratně změnila podobu Važce, do té doby jedné z nejmalebnějších dědin na Slovensku. Jednalo se o požár, který vypukl 17. července roku 1931, jehož následkem lehla popelem většina obce a jejích dřevěnic, které byly později nahrazeny novou, modernější výstavbou. Pro Hálu byla tato událost podle všeho velkou ranou, se kterou se vyrovnával tím, že Važec maloval i nadále, ovšem po paměti a v jeho původní idylické podobě. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a J. M. Hálou, autorovým synem, jehož potvrzení autenticity je také přiloženo. Přiložena odborná expertiza Ing. M. Hodoše

Aukční den 92
Aukční den 92
Aukční den 92
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.