olej na plátně
1931
vpravo dole
77 × 98 cm
rámováno
Jan Hála patří mezi ty české malíře, kteří v době meziválečné spojili svou uměleckou cestu se Slovenskem a stali se tak osobnostmi, jejichž činnost je dnes oprávněně vnímána jako součást zlatého fondu slovenské kultury. Po studiích v Praze se věnoval nejprve krajinomalbě ve svém rodném kraji, ovšem již brzy ho zaujal život horníků na Mostecku – tento zájem kulminoval rokem 1922, kdy maloval v mosteckých hnědouhelných dolech havíře a jejich práci přímo pod zemí. Již brzy nato, roku 1923, se však usadil ve Važci pod Tatrami a plně se zde zabýval studiem této dědiny a jejího života – v roce 1959 zde také zemřel. Kromě života v okolí Važce a všeho, co s ním souviselo, byl Hála činný i jako čilý fejetonista a ilustrátor se zaměřením na témata této podtatranské vísky; patří tak také k zakladatelům moderní slovenské ilustrační tvorby pro děti. Jak napovídá název představovaného obrazu, můžeme se zde ponořit do studia života slovenských bačů v době vrcholícího léta, kdy se věnovali horskému pastevectví, k němuž neodmyslitelně patřila i salaš, dům pro zpracování mléka, případně přespání, dále pak ohrada pro ovce zvaná na Slovensku košiar a celá řada dalších rekvizit. Navzdory osobité stylizovanosti výtvarného projevu lze tento výjev vnímat jako poučnou etnografickou studii, která se snaží zachytit vše důležité, co se životem na salaši souviselo, a to od vědra přes místní kroj až po neodmyslitelného bílého pasteveckého psa. Zajímavostí obrazu může být i fakt, že nejspíše vznikl těsně před nebo těsně po zásadní události, která nenávratně změnila podobu Važce, do té doby jedné z nejmalebnějších dědin na Slovensku. Jednalo se o požár, který vypukl 17. července roku 1931, jehož následkem lehla popelem většina obce a jejích dřevěnic, které byly později nahrazeny novou, modernější výstavbou. Pro Hálu byla tato událost podle všeho velkou ranou, se kterou se vyrovnával tím, že Važec maloval i nadále, ovšem po paměti a v jeho původní idylické podobě. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a J. M. Hálou, autorovým synem, jehož potvrzení autenticity je také přiloženo. Přiložena odborná expertiza Ing. M. Hodoše