akryl na plátně
2022
na rubu
80 × 60 × 4 cm
Precizní, avšak citlivá malba VOID 7 pochází z ateliéru vyhledávané současné umělkyně Iry Svobodové, jejíž interdisciplinární tvorba – od malby až po sochařství – zaujala jak galeristy, tak řadu sběratelů. Má za sebou množství sólových i skupinových výstav a její dílo je zastoupeno v soukromých sbírkách v ČR, USA, Norsku, Kanadě, na Slovensku, v Rakousku, Německu, Slovinsku nebo Polsku. Její výtvarný projev je založen na maximální koncentraci, přesnosti a redukované, zato však velmi jemné a citlivé barevnosti. V počátcích tvorby se Svobodová orientovala především na průzkum modernistické architektury a zabývala se jejím specifickým tvaroslovím, na což měla pravděpodobně iniciační vliv její stáž v Rio de Janeiru, kde ji zaujalo především dílo Oscara Niemeyera. Něco z architektonického uvažování se propsalo i do její malířské praxe. Pracuje v sériích a před každou z nich si připravuje modely z překližky, papíru nebo v této konkrétní sérii ze stuh, výsledná zátiší pak fotí a pracuje s nimi jako se skicami pro malby. VOID 7 je součástí série VOID (Prázdnota), kterou představila na výstavě Gaspard de la Nuit (2021, GaP Znojmo) inspirované stejnojmennou knihou Aloysia Bertranda, díky které začala rozvíjet právě téma prázdnoty. Dílo pochází přímo z ateliéru umělkyně. Z kladívkové ceny autorka věnuje 50 % na podporu neziskové organizace Centrum Paraple.