kvaš na papíře
1891
vpravo dole
30 × 19 cm
rámováno, pasparta, zaskl.
Předkládaný kvaš je použitou náročnou výtvarnou technikou, pojetím, svým virtuózním švihem, rukopisem i celkovým vyzněním typickou a velmi kvalitní prací významného českého výtvarníka, nepřekonatelného malíře-reportéra a jednoho z nejpilnějších ilustrátorů své doby Luďka Marolda. Zobrazena je zde vícefigurální scéna s dvěma nadmíru elegantně oblečenými páry vycházejícími z některého z pařížských kostelů, jehož v atektonických křivkách dramaticky se vzdouvající průčelí dominuje prostoru – figura a prostor tak v tomto případě, pro autora spíše netypicky, souzní v harmonickém duetu. Kdybychom trochu popustili uzdy představivosti, mohli bychom uvažovat i o tom, že tato práce vznikla pod dojmem šťastných událostí Maroldova sňatku, k němuž došlo právě roku 1891. Pravděpodobnější interpretací je však spíše možnost, že zde Marold pracoval na konkrétní objednávku některého z pařížských nakladatelů. Autenticitu díla, přibližnou lokaci zobrazeného výjevu i jeho interpretaci potvrzuje i jeho opakované publikování v dobové literatuře (W. Walton: Paris Known and Unknown, Philadelphia 1898–1901, obr. str. 256; W. Walton: Paris from the Earliest Period to the Present Day, svazek III., 1899, obr. str. 95). Prezentováno ve vkusné adjustaci. Tato práce tak může být bez nadsázky ozdobou každé kvalitní sbírky výtvarného umění. Při konzultacích posouzeno P. Štemberou a PhDr. Š. Leubnerovou.