olej na plátně
druhá polovina 17. století
vpravo dole
87 × 102 cm
rámováno
Představovaná pastorální scéna s pastevci osvěžujícími své koně a stádečko skotu u napajedla ve stínu hřejivých středomořských kulis je na trhu s uměním jen málo vídanou malbou spojitelnou se jménem Nicolaese Berchema, významného holandského mistra italizujícího směru, jehož obrazy, předlohy a kompoziční schémata byly řadou dalších umělců pro svou oblíbenost u publika často kopírovány a variovány. Konkrétně Pastevci s dobytkem u napajedla jsou obrazem důmyslně komponovaným hned z několika zdrojů. Jedná se v prvé řadě o jednotlivé motivy z Berchemových grafických listů. Vlastní předlohu tohoto obrazu potom poskytla rytina Danckera Danckertsze vytvořená taktéž podle Nicolaesze Berchema. Dalším zdrojem je opět Berchem sám, z jehož jiných prací je zde převzatý motiv skalního oblouku. Hodnotu díla kromě výše uvedených spojitostí potvrzuje nejen jeho dobrá provenience (zakoupeno kolem roku 1945 od brněnského starožitníka K. Dittricha, po roce 1958 deponát v Muzeu umění Olomouc, 1993 navrácen dědicům původního majitele, následně až doposud zapůjčeno do Muzea umění Olomouc), ale i jeho publikování v odborné literatuře (L. Machytka / G. Elbelová, ed.: Olomoucká obrazárna. II, Nizozemské malířství 16.–18. století z olomouckých sbírek, Olomouc 2000, str. 25–24 (repro.)). Při konzultacích posouzeno PhDr. H. Seifertovou a prof. V. Vlnasem, Ph.D.