kvaš na kartonu fixovaném na lepence
1933
vpravo dole
26 × 44 cm
rámováno, pasparta, zaskl.
Harmonická vesnická scenérie malovaná nejen s nezaměnitelnou výtvarnou poetikou, ale i s notnou dávkou lásky k českému kraji představuje charakteristickou ukázku tvorby Josefa Lady ze sběratelsky vzácného předválečného období. Kompozice s motivem první jarní vyjížďky se v Ladově tvorbě objevily hned několikrát, a to zejména v druhé polovině 20. let a na začátku 30. let 20. století, odkud pochází i předložené dílo. Práci stejného názvu i vročení vlastní například i Národní galerie. Lada se v těchto dílech vztahuje k zážitkům z dětství, na něž vzpomíná v Kronice mého života: „Na svých prvních jarních vycházkách jsem vždy vyhledával první květy sasanek. A když jsem je našel, to už jsem pevně věřil rozjásanému skřivanu, že jaro opravdu přišlo.“ První jarní vyjížďka byla barevně reprodukována v prvních vydáních knížky Jaroslava Seiferta Chlapec a hvězdy jako doprovod k básni Když zmlknou ptáci (J. Seifert: Chlapec a hvězdy, Praha, Československý spisovatel, 1956 a 1958). Dále ji v černobílé variantě nalezneme reprodukovanou v katalogu výstavy Josef Lada 1887–1957. Výběr z malířského díla, pořádané Národní galerií v Praze v letech 1977–1978 (Edice Výstavy Národní galerie v Praze; sv. 34, kat. č. 8). Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. R. Michalovou, Ph.D. Přiložena odborná expertiza PhDr. P. Pečinkové, CSc.