olej na plátně
1946
vpravo nahoře
62 × 52 cm
rámováno
Vynikající ukázka exprese ze sběratelsky atraktivního období představuje malířův oblíbený námět ženského aktu, který se stal jeho celoživotně nosným tématem. Energicky uchopená malba dokládá nejen Bauchův tvůrčí temperament, ale i smysl pro bezprostředně prožívanou skutečnost. Umělec nežije ve vzduchoprázdnu, a tak nemůže nereagovat na okolnosti, za nichž dílo tvoří; proto se v dříve jásavých dílech ženských aktů a kytic začala ve 40. letech 20. století objevovat severská nota a díla začala nabývat na naléhavosti. Rok 1946, který přinesl Bauchovi profesorské místo na Vysoké škole uměleckoprůmyslové, je vyvrcholením této etapy tvorby a jak dokazuje i předložené plátno, bravurně vypovídá o sugestivní síle jeho malířského projevu. Při konzultacích posouzeno PhDr. J. Machalickým a prof. J. Zeminou. Přiložena odborná expertiza PhDr. R. Michalové, Ph.D. (cit.: „[…] Zkoumaný obraz ‚Klečící‘ představuje krásnou ukázku autorova díla z vrcholného období let čtyřicátých, tzv. dramatické fáze, patřící ke sběratelsky nejvyhledávanějším. Jan Bauch zde zachytil jedno ze svých klíčových témat, ženský akt. Zcela v souladu s vrcholným expresivním cítěním ztvárnil své opojení z krásy a haptické bohatosti charakterizující ženské tvary. Jako by vyslyšel slova Augusta Rodina: ‚Tělo je model formovaný náruživostí.‘ […]“ )