komb. tech. (emaily, laky) na překližce
1970
na rubu
60 × 51 cm
rámováno
Špičková práce spadá do výtvarníkova význačného období po roce 1965, kdy odešel do Izraele. Práce s hlubokým duchovním poselstvím propojuje prožitek jednoty univerza s lidským momentem. Od 60. let 20. století vznikala řada strukturálních maleb inspirovaných židovskou tradicí. Gehinnom jako mytické údolí v Jeruzalémě, místo utrpení a očištění, po kterém následuje absolutno, se pro něj stal zásadním tématem, jež ho natolik fascinovalo, že se k němu celoživotně vracel. Obraz je brilantní ukázkou autorovy vysoce sofistikované práce, jeho výtvarného mistrovství a opravdového niterného zaujetí. Oproti expresivnímu pólu českého informelu je pro Piesena typická meditativnost, hledající spirituální světelné hodnoty obrazu. Dramatický starozákonní příběh synů Hinómových, spálených božím hněvem, se tak stává úvahou nejen o utrpení, ale i vykoupení a vztažení se k vyššímu duchovnímu řádu. Meditativně soustředěné dílo s vysokou sběratelskou a galerijní hodnotou je výtečným reprezentantem Piesenovy vrcholné tvorby a nese veškeré jeho nejlepší malířské finesy. Dílo bylo prezentováno v roce 2021 v pražské Galerii Moderna na výstavě Konfrontace 1960–1970. Při konzultacích posouzeno prof. doc. PhDr. M. Klimešovou, Ph.D., a PhDr. K. Srpem. Přiložena odborná expertiza PhDr. J. Machalického.