akryl na plátně
1981
vpravo dole
130 × 162 cm
rámováno
Velice vzácná ukázka abstraktně geometrické polohy zarytého figuralisty Jiřího Načeradského představuje jeho ranou tvorbu, jež se na trhu objevuje jen zřídka kdy. Načeradský je znám především svými malbami žen, jež pojímá v expresivním duchu, často s až erotickým nábojem. Nyní před sebou máme dílo, jež se řadí mezi jeho abstraktní práce, v těchto letech rozhodně ne ojedinělé. Načeradský v na první pohled přísných osách rozehrává hru linií. Zároveň ale viditelně neusiluje o jejich dokonalost a pravidelnost. Uvolněný způsob pojednání čtyř hlavních polí nakonec celou práci posouvá na úroveň hry, která záměrně využívá jazyka konstruktivistů, ale nepoddává se mu. Dílo pochází ze sbírky slovenského sběratele Ivana Melicherčíka, v jejímž katalogu je rovněž publikováno (I. Melicherčík / P. Mach / J. Načeradský: Jiří Načeradský v zbierke Ivana Melicherčíka, Bratislava 2013, str. 31). Práce byla vystavena v Žilině (Jiří Načeradský, Považská galéria umenia, 2013) a v Danubianě (Načeradský v Danubianě, Danubiana Meulensteen Art Museum, 2014). Při konzultacích posouzeno PhDr. K. Srpem a P. Machem, kurátorem a správcem autorovy pozůstalosti.