komb. tech. (akvarel, kvaš, pastel) na papíře
1960
vlevo dole
37 × 28 cm
rámováno, pasparta, zaskl.
Působivá práce Krajina reprezentuje poválečné směřování tvorby malíře Josefa Šímy, který rovným dílem patří české i francouzské výtvarné kultuře. Koncem roku 1921 Šíma zakotvil v ateliéru L. D. Germainové, specialistky na knižní vazbu a výrobky z kůže. Ačkoliv zůstal v Paříži natrvalo a oženil se s dcerou Germainové, udržoval živé kontakty s Prahou a podílel se svými aktivitami na činnosti Devětsilu. Za války a po ní se umělec na dlouho odmlčel, teprve kolem roku 1950 opět nalezl staronové zážitky a motivy v krajinách z Brie. V několika cyklech se vrátil k motivu světla, který pak rozvíjel i ve svých krajinách na počátku 60. let 20. století. Právě v tomto období Šíma dospěl k závěrečné syntéze, která se vyznačuje malířskou suverenitou a neobyčejnou duchovní hloubkou. Z jeho obrazů zmizely veškeré odkazy k antické mytologii a formám jevového světa, aby tak vše tvořil z jednoty pralátky hmoty-světla, která v jeho dílech neustále měnila skupenství z pevného v kapalné, z kapalného v plynné či čistou energii. Proces konkretizace informelní barevné struktury vyvrcholil v obraze s přímo programovým názvem Proměna nekonečna v konečno (1960). Po tomto obraze se definitivně navrátil k tématu krajiny, které rozvíjí i v předloženém díle Krajina z roku 1960, v němž navazuje na krajiny z třicátých let, jež nyní změkčuje oparem světla prostupujícího hmotou i zelenými chuchvalci vegetace. Dílo je reprodukováno v katalogu výstavy Joseph Sima, Brigitte Simon, Double variation sur champs de rêve, Galerie Thessa Herold, Paříž 1995, repro. č. 15, str. 22). Při konzultacích posouzeno PhDr. R. Michalovou, Ph.D., a prof. J. Zeminou. Přiložena odborná expertiza PhDr. J. Machalického.