křišťálové tavené sklo (technologie Vitrum Vivum)
2024
na rubu
49 cm
Umělecká díla Ronyho Plesla jsou zastoupena ve veřejných a soukromých sbírkách v České republice i ve světě. Od roku 2008 je vedoucím Ateliéru skla na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, kde byl v roce 2017 jmenován profesorem designu a architektury. Nejčastěji při práci využívá svou vlastní technologii zvanou Vitrum Vivum založenou na odlévání skla do formy, kterou představil již Stanislav Libenský a do dokonalosti dovedl Jiří Šín. Skleněná plastika Corset I pochází ze série navazující na bohatou tradici českého surrealismu a symbolismu, jmenovitě např. na tvorbu Josefa Šímy nebo Toyen, která motiv korzetu uplatnila v proslulém díle Opuštěné doupě (olej na plátně, 1937, Galerie výtvarného umění v Chebu, inv. č. O 701). Smyslné tvary tohoto spodního prádla pro ni symbolizovaly ženskou krásu, ale i nevybíravou formu restrikce. Rony Plesl podobnou ambivalenci ve svém skleněném objektu nepopírá, přesto však efektně a s respektem vyzdvihuje krásu a komplexitu ženské tělesnosti. Bohaté řasení korzetu zároveň připomíná kanelury na dříku iónského sloupu, reprezentujícího už od dob antiky vznešenou dokonalost a především ženský princip (jeho protějškem byl řád dórský, tzv. mužský). Dílo je nesmírně kvalitní ukázkou Pleslova neutuchajícího zájmu o historii umění, již důmyslně a osobitě přibližuje současnému diváctvu, a podněcuje jej k novým úvahám nad věčně platnými otázkami. Plastika je druhým kusem z celkového počtu šesti a pochází přímo z ateliéru umělce. Opatřeno autorovým certifikátem autenticity a certifikátem KodlContemporary. Z kladívkové ceny autor věnuje 50 % na podporu neziskové organizace Centrum Paraple.