olej na plátně
1934
vpravo dole
49 × 66 cm
rámováno
Odhad: 200 000 Kč – 300 000 Kč
Vyvolávací cena: 100 000 Kč Dosažená cena: 204 000 KčMaxim Kopf je dnes vnímán jako internacionální umělec, který sice nikdy nepatřil mezi avantgardu, ale svojí tvorbou se již ve své době přesvědčivě zařadil mezi vynikající představitele evropské moderny a hybatele mladé poválečné generace z řad pražských Němců. A třebaže se rovněž nikdy neprofiloval jako malíř exotických scén, aktů a krajin z Tichomoří, zažil s těmito díly zejména po návratu z druhé cesty mimořádný ohlas a komerční úspěch. Řadu z těchto obrazů se mu podařilo prodat na úspěšné samostatné výstavě Krasoumné jednoty v Praze v roce 1935, a část z nich dokonce odkoupila Moderní galerie. Dnes se tyto práce nacházejí ve sbírce Národní galerie v Praze. Uchvácen tamější kulturou a obyvatelstvem, a také trochu po vzoru francouzských malířů, např. Paula Gauguina, Jacquese Boullaira či Octavea Morillota, podnikl malíř do Francouzské Polynésie v meziválečných letech hned tři cesty – v letech 1925, 1934 a 1938. Během druhé výpravy v roce 1934 cestoval přes Suez, Cejlon, Singapur a Sydney, namaloval kolem padesáti pláten a vytvořil řadu kreseb, na nichž převažují portréty a krajiny. Tyto práce následně převážel srolované a mnohé z obrazů napínal opět na blindrám až po návratu do Čech. Řadu těchto míst bychom mohli topograficky identifikovat, Kopf se však více než o místopis zajímal o zachycení atmosféry tropického ráje, která ho jako rodilého Středoevropana musela fascinovat a kterou podporoval uvolněným rukopisem a barevností. V tomto případě šťavnatou zelení a smaragdovou modří zachytil snad z paluby katamaránu kopcovitou krajinu sopečného původu, místní vegetaci, banánovníky a kokosové palmy na pobřeží, z nichž vystupují typické příbytky domorodých obyvatel. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. R. Michalovou, Ph.D. Přiložena odborná expertiza Mgr. I. Habána, Ph.D. (cit.: „[…] Máme před sebou podmanivé dílo vytvořené pod vlivem tahitské atmosféry, kterou Kopf intenzivně vnímal a vyhovovala jeho malířskému naturelu. […]“).