Pokračovat k obsahu
Antonín Waldhauser (1835–1913) Nálada za soumraku

olej na plátně
70. léta 19. století
vlevo dole
42 × 53 cm
rámováno

Odhad: 400 000 Kč600 000 Kč
Vyvolávací cena300 000 Kč Dosažená cena492 000 Kč
Antonín Waldhauser, vodňanský rodák a syn výrobce tureckých fezů, prošel v Praze ateliéry Christiana Rubena, Antonína Lhoty a Maximiliána Haushofera, vzdělání si doplnil také na vídeňské Akademii – tímto žánrově vrstevnatým vzděláním získal základ, který syntetizoval v osobitém výtvarném projevu, jenž se neomezoval na jediný žánr, ale integroval celou škálu od historie po krajinomalbu. Svůj rozhled si rozšířil i o zahraniční cesty do Francie, především Paříže či Bretaně, ovšem jeho zaměření bylo vždy úzce spjato s otčinou – nadšené vlastenectví spojené s aktivní účastí v Sokole nebo užíváním transkripce vlastního jména do češtiny jsou známé a nedílné součásti jeho osobnosti prolínající se i do výtvarné činnosti. Malebnost a náladovost, především v krajinách, které od sedmdesátých let v jeho díle převažovaly, se pro něj staly velmi charakteristickými, k čemuž využíval i oblíbených nočních výjevů, umožňujících dosáhnout efektivních kontrastů a působivosti. Nálada za soumraku zachycuje zšeřelou zimní krajinu, jejíž přední plán tvoří zamrzlá říčka, střednímu plánu dominuje pohádkově působící uskupení budov, zatímco ve třetím, dominantním plánu autor rozehrál scénu v souhře dynamicky uskupených mračen prodchnutých dramaticky exponovaným světlem. V prostoru se pohybuje hned několik postav, které buď míří za svými povinnostmi, nebo se jen rekreují – muž s kloboukem, knírem a rukama nonšalantně zastrčenýma v kapsách, nacházející se v pravé části obrazu, si tak zjevně krátí volný čas chvilkou bruslení. Tematicky i celkovou náladou zde autor jednoznačně navazuje na výtvarnou tradici starých mistrů od Pietera Brueghela II. přes Norberta Grunda, Augusta Bedřicha Piepenhagena a Karla Purkyněho až po Antonína Barvitia. Představované plátno má i svou autorskou variantu vyvedenou v podobném rozměru – její jinak pojaté vyznění, odlišná barevná tonalita i zvolený úhel pohledu mj. poukazují na organický tvůrčí proces a Waldhauserovu tvůrčí variabilitu. Prezentováno ve vkusné adjustaci. Při konzultacích posouzeno prof. R. Prahlem, CSc., a Mgr. M. Dospělem, Ph.D. Přiložena odborná expertiza PhDr. Š. Leubnerové.
Aukční den 92
Aukční den 92
Aukční den 92
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.