olej na plátně
1953
vpravo dole
38 × 46 cm
rámováno
Nově objevené, poeticky laděné dílo mimořádné sběratelské hodnoty od jedné z nejslavnějších českých malířek 20. století, Toyen, patří mezi nejpozoruhodnější plátna z jejího surrealistického období v Paříži. Do francouzské metropole odjela v roce 1947 a Francie se jí stala novým domovem. Ve společnosti přátel z pařížské surrealistické skupiny, mezi něž patřili André Breton, Benjamin Péret a také Jindřich Heisler, se zapojila do činnosti této skupiny a stala se jednou z jejích nejhorlivějších členek. Po svém prvním cyklu kreseb s tématem živlů, namalovaném pod vlivem Bretonova zájmu o esoterismus a okultismus, vytvořila cyklus domovních znamení ze staré Prahy. Na počátku padesátých let se začala zabývat motivem otevřené krabičky, ve které se nachází nečekaný obsah. V obraze Propletení plného a prázdného z roku 1952 se tento motiv objevil poprvé, publikovaný jej najdeme v autorčině monografii (K. Srp: Toyen, Praha 2000, str. 209, obr. 281). Levou polovinu krabičky vyplňuje záhadná červená drapérie, pravá část v sobě ukrývá dva ptačí zobáky propletené podobným způsobem, jako v kresbách z cyklu Ani křídla, ani kameny, křídla a kameny z roku 1949.
Dílo s mnohoznačným francouzským názvem Va et vient, jenž by se do češtiny dal přeložit jako Odchází a přichází nebo Odejdi a vrať se zpět, případně také Tam a zpět či Tam a sem, zobrazuje nepřetržitý pohyb mořských vln přílivu a odlivu. Obraz je tajuplným zjevením surrealistické vize světa a jeho obyčejných předmětů. Z malé truhly, připomínající otevřenou šperkovnici nebo cestovní kufr, se dramaticky vzdouvá modrobílá přílivová vlna, která v příštích vteřinách pohltí spodní část krabičky napěchované mořskými rybami. Jejich zelenkavé rybí oči září z temně modrého pozadí. Iluze rozbouřeného moře uzavřeného v kouzelné truhle je s humorem popřena díky pozadí obrazu, na kterém je na provázku zavěšen zlatý prstýnek. Je to další součást pokladu, který čeká na své objevení. Inspirativní olejomalba Odchází a přichází zobrazuje divokost přírody zkrocené lidskou přítomností a sugestivně otevírá dveře do nové surrealistické „nadreality“. Hodnotu díla zvyšuje jeho původ z rodinné sbírky ve Francii, do které bylo zakoupeno hned po dokončení přímo od autorky, a zůstalo v majetku rodiny dodnes. Dílo má vkusnou dobovou adjustaci s původním rámem. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. R. Michalovou, Ph.D. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa. (cit.: „[…] Toyen tak na obraze rozvinula protikladné typy rukopisu, jeden iluzívní, umožňující jí přesné uchopení znázorňovaného jevu, a jeden spontánní, ve kterém mohla rozehrát silné působení mořské hladiny. Divák se tak setkává s hraničními způsoby vyjádření opačných stavů reality, jednoho v naprostém klidu, druhého v prudkém pohybu. […]“).