olej na plátně
kolem roku 1919
nesignováno
50,5 × 61 cm
rámováno
Odhad: 1 000 000 Kč – 1 500 000 Kč
Vyvolávací cena: 700 000 Kč Dosažená cena: 1 080 000 KčUnikátní obraz Dvě dívky patří do období nejoceňovanějších děl Alfreda Justitze, jednoho z představitelů zakladatelské generace českého moderního malířství. Po studiích na pražské Akademii pokračoval na Akademii v Karlsruhe a následně navštívil v roce 1910 Paříž. Po první světové válce, kterou strávil na ruské frontě, získala jeho tvorba znaky osobitého stylu, vyjádřeného zemitými barvami, dynamickými údery širokého štětce a důležitou úlohou světla. Poznamenal jej dobový návrat ke klasicismu, se kterým se setkal v díle francouzských velikánů Paula Cézanna a Andrého Deraina. Objevil prostorovou účinnost barev a konstruktivní principy kompozice. V roce 1919 našel společníka v Jiřím Karsovi, který jej navštívil. Podle dochované korespondence se oba malíři setkávali v letních měsících ke společnému malování, což mělo na Justitze zásadní vliv. Vážil si a obdivoval svého světaznalého přítele, který patřil mezi malíře tzv. pařížské školy a o němž se zmiňoval v řadě dopisů své budoucí manželce Anně: „Kars je velmi dobrý umělec i člověk, a jelikož měl příležitost se v Paříži vzdělávat právě v tom směru, ve kterém se pokouším já, vytvoří mi tak silný blahodárný podnět. Viděl jsem u něj velmi pěkné věci.“ (dopis z 30. června 1919) Psal také o jejich společné tvorbě: „Kars a já pracujeme teď v mém ateliéru na ženském aktu, prozatím kreslíme, malovat začneme snad až zítra.“ (dopis z 4. července 1919) Na základě malování podle stejných modelů vznikly dvě shodné kompozice ženských aktů. Dvě dívky Alfréda Justitze odpovídají obrazu Jiřího Karse z Národní galerie v Praze s názvem Dva ženské akty (inv. č. O 12342), signovanému a datovanému do roku 1919, jejichž jediným rozdílem je stranově převrácená kompozice ležící a sedící figury. Zajímavý původ díla zvyšuje jeho sběratelskou hodnotu. Nejprve bylo ve sbírce brněnského sběratele Františka Venery, poté v majetku malíře Václava Zykmunda a následně ve sbírce slovenského výtvarníka Rudolfa Fily. Dnes významná pražská sbírka. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. M. Dohnalovou. Přiložena odborná expertiza PhDr. R. Michalové, Ph.D. (cit.: „[…] Kromě bravurního a odvážného provedení figur dvou žen odpočívajících po koupeli v přírodě, jejíž provedení je typicky justitzovské, držené v bravurním souzvuku temných zelení a hnědí, je obraz unikátní v jednom ohledu. Je totiž vzácným dokladem tvůrčího dialogu s malířovým, tehdy již v Paříži proslulým a plně etablovaným kolegou Jiřím (Georgem) Karsem. […]“).