olej na plátně
30. léta 20. století
vpravo dole
46 × 55 cm
rámováno
Odhad: 500 000 Kč – 1 000 000 Kč
Vyvolávací cena: 400 000 Kč Dosažená cena: 1 440 000 KčProsvětlený pohled na provensálskou krajinu je pozoruhodným dílem Otakara Kubína, českého malíře spjatého s Francií, kde žil a tvořil více než polovinu svého života. Ve dvacátých letech se v jeho tvorbě plně projevil neoklasicismus, navazující na stejnou poválečnou proměnu tvorby Andrého Deraina, ale také na staré mistry a tvorbu Paula Cézanna. Kubínova originální verze neoklasicismu v sobě spojovala lyrickou zasněnost s jasně strukturovanou kompozicí. Usadil na jihu Francie ve vesnici Simiane-la-Rotonde, kde se jeho paleta prosvětlila, a jemnými pastelovými barvami maloval sluncem prozářenou krajinu, levandulová pole a středověké vesnice. Jeho návrat k tradiční malbě ve dvacátých letech nebyl spjat pouze s reakcí na válku, ale také s osobní tragédií – úmrtím manželky a syna. Po prvních krajinách s lidskými postavami se nakonec figur v krajině zřekl úplně a scenérie ponechal liduprázdné. V obraze Jaro v Simiane zobrazil cestu ze Simiane-la-Rotonde do sousední vesnice Saint-Christol d'Albion, kudy se často toulal. Pohledy na Simiane a francouzskou krajinu se pro něj staly způsobem vyjádření lásky k zemi, v níž našel druhý domov a jež mu v roce 1926 udělila státní občanství. Představené dílo v sobě prolíná harmonickou kompozici rozkvetlých jarních stromů v předním plánu, ukrývajících ruiny středověkého hradu Agult zasazené ve vzdušné zeleni, ve středním plánu ozářené teplým jižním sluncem a obklopené vysokými horami Středomořských Alp v pozadí. Spojuje prvky krajiny inspirované viděnou realitou, kterou transformovalo umělcovo oko a štětec v radostnou oslavu vedoucí až k idylické Arkádii. Hodnotu díla zvyšuje jeho původ ze sbírky moderního umění Normana a Suzanne Hascoeových a fakt, že bylo vystaveno v londýnské Sotheby's (The Hascoe Family Collection – Important Czech Art, 9.–13. 6. 2011, kat. č. 163). Dílo bylo reprodukováno v knize o sbírce českého moderního umění manželů Hascoeových (J. Hlušička, The Hascoe Collection of Czech Modern Art of the First Half of the Twentieth Century, Praha 2004, str. 134, obr. 119, kat. č. P11). Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. K. Srpem. Přiložena odborná expertiza PhDr. R. Michalové, Ph.D. (cit.: „[…] Kubín objevil, že největší ‚zázrak‘ provensálské krajiny představuje světlo – v obraze se stejnoměrně rozlévá po celé ploše plátna a tím sjednocuje a harmonizuje všechny tvary. Dodává malbě klid a řád, energii a lyrický náboj. Představuje prvek malířský a současně duchovní. Světlo je pro Coubina formou poznání věčnosti a trvalosti. […]“).