Pokračovat k obsahu
Emil Filla (1882–1953) Zátiší s dýmkou a podnosem

komb. tech. (olej, email, tempera, písek) na dřevěné desce
1925
uprostřed dole
50 × 71 cm
rámováno

Odhad: 3 000 000 Kč5 000 000 Kč
Vyvolávací cena2 500 000 Kč Dosažená cena4 800 000 Kč
Zátiší s dýmkou a podnosem představuje v polovině dvacátých let 20. století netypické a o to vzácnější dílo Emila Filly, jednoho z nejvýznamnějších malířů českého kubismu. Filla objevil kubismus díky setkání s Pablem Picassem, Georgesem Braquem a Juanem Grisem při své cestě do Paříže před první světovou válkou. S podporou Vincence Kramáře se stal jedním z jeho nejhorlivějších zastánců. Po prvním kubistickém období, v němž se v jeho obrazech objevovaly předměty budující plasticitu prostoru racionálními tvary a fragmentací předmětů, si Filla vytvořil vlastní výrazovou formu kubismu, využívající předměty organického charakteru. Do obrazů začaly vstupovat motivy exotického ovoce, ryb, ptáků, květin, pečiva nebo košíků. Zátiší spojovala organickou přírodu s neorganickými geometrickými formami. V polovině dvacátých let se Filla odpoutal od picassovského kubismu a v jeho obrazech se plně projevila jeho tvůrčí koloristická virtuozita. Tento posun je patrný právě na Zátiší s dýmkou a podnosem, v němž se mu díky kombinování výtvarných technik a pastóznosti zářivých barev podařilo vytvořit harmonické dílo vysoké estetické kvality. Obraz je konstruován dynamicky a pravidelná geometrie přenechala místo barevné intenzitě. Jedná se o sběratelsky hodnotné dílo českého výtvarného kubismu dvacátých let 20. století. Obraz byl vystaven v Oblastní galerii výtvarného umění v tehdejším Gottwaldově (Emil Filla: Obrazy a kresby z let 1906–1953, Oblastní galerie výtvarného umění Gottwaldov, září–listopad 1963, kat. č. 20). Na blindrámu se nachází autorské označení F 244 červenou tužkou. Autenticita byla ověřena Filla Foundation a obraz bude uveden v připravovaném soupisu díla. Při konzultacích posouzeno PhDr. R. Michalovou, Ph.D., a Mgr. T. Donné. Přiložena restaurátorská zpráva ak. mal. T. Bergera a odborná expertiza PhDr. K. Srpa. (cit.: „[…] V roce 1925 Filla dospěl ve své práci k bodu, ve kterém se prolínaly dvě souběžné linie moderní malby, jedna vycházející z konstruktivismu a abstrakce, v druhé doznívaly podněty syntetického kubismu. […] Filla ze zátiší z poloviny dvacátých let zřetelně vyloučil světlo, jež uplatnil v tomto případě jen na některých předmětech (např. lulka a pohár), aby rozvinul barevné plochy, pronikající se ostrými úhly. Za příklad, ve kterém se projevuje duch Picassova geometrismu z počátku dvacátých let, lze uvést mísu, na které tentokráte není ovoce, s výrazným bílým trojúhelníkem uprostřed, jejíž horní hranu vyjadřuje kosočtverec červené a zelené barvy. […]“).
Aukční den 92
Aukční den 92
Aukční den 92
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.