olej na plátně
kolem roku 1912
vpravo dole
79 × 49 cm
rámováno
Malíř, grafik a významný teoretik grafiky Tavík František Šimon získal výtvarné vzdělání v ateliéru Maxmiliána Pirnera na pražské Akademii. Počáteční zdroje jeho tvorby se tak pojily s dobovou náladou konce století, s idealismem a symbolismem, ovšem následně neušly kouzlu novosti plenérového malování, které se v Šimonově díle ještě silněji usadilo díky jeho dlouholetému pobytu ve Francii. Zde svůj čas z velké části dělil mezi pobyty v Paříži, Bretani či Normandii, kde kupř. v přímořském Onivalu, který byl jakýmisi lázněmi české kolonie v Paříži, mohl svobodně tvořit a udržovat kontakt i s českými umělci. Pláž v Normandii, zachycující pravděpodobně právě pláže v normandském Onivalu, svým celkovým barevným provedením s narůžovělým vyzněním, konstrukcí prostoru i malířským rukopisem představuje charakteristickou práci z autorova francouzského období. Přednímu plánu dominuje žena a hrající si batole. Žena je zcela zahalena do draperie evokující řecký himation či římskou tógu, což výjevu propůjčuje širší významy. Ve spojení s hřejivou, až vyprahlou atmosférou přímořského pobřeží evokujícího spíše řecké klima tak na zobrazenou lze pohlížet spíše jako na postavu z řeckých bájí a pověstí než na moderní Francouzku. Autenticitu díla, kromě jeho vysokých výtvarných kvalit a typického rukopisu i tematiky, potvrzuje jeho uvedení a reprodukování v autorově online catalogue raisonné (www.tfsimon.com). Výjimečná je taktéž provenience díla – jak dokládají štítky na rubové straně blindrámu, byl obraz dříve zařazen ve slavných sbírkách Jindřicha Waldese (č. 1009) a následně ve sbírkách Národní galerie v Praze (inv. č. O 2170). Reprodukován byl též v odborné monografické literatuře vztahující se k autorovi (P. Šmidrkal: Tavík František Šimon, Zblízka, Pelhřimov 2020, str. 26). Při konzultacích posouzeno PhDr. Š. Leubnerovou a Mgr. M. Dospělem, Ph.D.