bronz
odlito 1983 podle původního modelu z roku 1974
nesignováno
18,5 × 16 cm
Neobyčejně smyslná práce představuje charakteristickou tvorbu československé sochařky Marii Bartuszové, jejíž dílo bylo po dlouhá léta širší veřejnosti prakticky neznámé. Mezinárodní úspěch zaznamenalo až po autorčině smrti (na výstavách dokumenta 12 v německém Kasselu v roce 2007 a v londýnské Tate Modern Gallery na přelomu let 2022 a 2023), kdy oslovila především svými okouzlujícími abstraktními objekty, v nichž využívala efektu efemérnosti a křehkosti. Skladačka XI, Klíčenie je bronzovým odlitkem nedochované sádrové předlohy z roku 1974 reprodukované v Catalogue raisonné na str. 126. Jde o působivou práci náležící k sérii experimentů, v níž zkoumala tělesnost a procesy růstu, skrývající v sobě základní rytmy a vztahy života. Bujné výhonky, rašící z hladkého vejčitého jadérka, rozpínající se, formující organickou hmotu výjimečných haptických kvalit, evokují zážitek lidského těla. Práce je důkazem autorčiny schopnosti rozvinout autentické umělecké dílo mezinárodní výtvarné hodnoty. Pochází ze sbírky slovenského historika umění PhDr. Mariána Kvasničky, který jej od umělkyně získal darem za uspořádání její vůbec první samostatné výstavy v roce 1983. Hliněný odlitek byl černobíle reprodukován ve výstavní brožuře (M. Kvasnička / M. Bartuszová: Mária Bartuszová, Oblastná galéria M. A. Bazovského v Trenčíne, Trenčín, 14. 10. – 13. 11. 1983, nestr.). Nákresy děl vybraných pro zmíněnou výstavu (str. 18 a 19) a další informace a fotografie týkající se díla lze nalézt v autorčině monografii (G. Garlatyová: Maria Bartuszová, Catalogue raisonné, Košice 2022, str. 14, 126, 224, 616, 617, 627). Sádrová předloha k tomuto odlitku z roku 1974 je uvedena v soupisu díla pod stejným názvem a číslem AMB 267/1 (str. 564). Při konzultacích posouzeno PhDr. J. Machalickým a PhDr. R. Michalovou, Ph.D. Přiložen certifikát autenticity vydaný Sbírkou Marii Bartuszové (soup. č. AMB 267/3).