Pokračovat k obsahu
Miloš Jiránek (1875–1911) V Lumbeho zahradách (oboustranný obraz)

olej na plátně
1908
vlevo dole
69 × 82 cm
rámováno

Odhad: 600 000 Kč1 200 000 Kč
Vyvolávací cena500 000 Kč

Dílo Miloše Jiránka lze zasadit do relativně krátkého období necelých patnácti let, kdy po výtvarné stránce prošel překotným vývojem od počátečního příklonu k plenérismu přes osobité zpracování impresionistické estetiky až po výraz odpovídající modernímu pojetí v předvečer první světové války. Inspirací mu byla příroda, scény z každodenního života městské periferie, folklorní tradice, ale i prostředí sportu a tělesné výchovy. Jiránek, v mnoha ohledech vynikající osobnost výtvarného a literárního dění, intelektuál, redaktor a v nemenší míře i důležitý organizátor pražského kulturního života (přispěl mj. k uskutečnění pražských výstav Augusta Rodina a Edvarda Muncha), se zde prezentuje malbou odkazující ke konkrétní etapě svého života. Zásadním obdobím, které ovlivnilo jeho další malířské směřování, byl rok 1906, kdy se po sňatku s Antonínou Zedníkovou přestěhoval do Lumbeho vily na Hradčanech. Jelení příkop a jeho okolí s přímým výhledem na Pražský hrad, ale i žena Antonína na balkoně vily se mu tehdy staly vítaným motivickým zdrojem.

Představovaný pohled do Lumbeho zahrady zachycuje věrně dojem z prostředí, ve kterém Jiránek žil a pracoval. Autor sám tvrdil, slovy Otakara Nejedlého, že „není třeba, aby malíř čerpal obsah z námětu, že dostatečným obsahem obrazu je osobnost umělce“. Pravděpodobně i proto se zde setkáváme s výjevem zcela prostým, upřímným a neumělým – jeho ambicí není vyprávění velkého příběhu; je spíše prostředkem k vyjádření Jiránkovy snahy o zachycení něčeho niterného, tedy roviny, jejíž absenci kritizoval u francouzských impresionistů, které označoval za estéty „malující pouze pro barevnou krásu“. Projevuje se zde proto především malířova snaha o smyslové prožívání reality, tedy o přístup, který také vtělil do knihy Dojmy a potulky 1901–1908, kterou vydal stejného roku, kdy namaloval představované plátno.

Jedná se o oboustranný obraz, na jehož rubu se nenachází jen skica či jiný nedokončený obraz, ale plnohodnotná kompozice s pohledem na Hradčany s dominantou katedrály sv. Víta. Jiránek svá plátna nejednou využíval z obou stran a je to moment pro něj charakteristický. Důležitou okolností pojící se s obrazem je i jeho zajímavá provenience. Rodina dosavadních majitelů ho získala v době poválečné od profesora Jaromíra Křečana, mj. přednosty pražské 1. stomatologické kliniky, který byl v době meziválečné v kontaktu s tehdejšími umělci, kupř. s Františkem Kyselou, Karlem Dvořákem či Otakarem Nejedlým. Právě Nejedlý se osobně znal s Jiránkem a pravděpodobně prostřednictvím profesora Křečana znal i představované dílo, které publikoval a barevně reprodukoval v knize svých vzpomínek (O. Nejedlý: Malířovy toulky po Evropě, Cejlonu a Indii, Praha 1960, repro. str. 108). Setkáváme se zde se vzácnou prací vysoké sběratelské hodnoty. Prezentováno ve vkusné dobové adjustaci. Při konzultacích posouzeno doc. T. Winterem, Ph.D., a PhDr. K. Srpem.

Aukční den 92
Aukční den 92
Aukční den 92
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.