komb. tech. (olej, písek) na plátně
1947
vlevo dole
33,5 × 55,5 cm
rámováno
Obraz Vzpomínky Emila Filly je dokladem jeho evoluce od kubistického expresionismu k monumentálnímu, mytologizujícímu figurativnímu malířství v pozdním období jeho tvorby, kdy se vrátil k tvorbě po traumatických zážitcích z věznění v nacistických koncentračních táborech. Kompozice je rozčleněna do několika plánů – popředí dominuje dívčí hlava v expresivní stylizaci, která zaujímá téměř celou plochu plátna. Fillova bravurní práce s texturou a pastózním nánosem barvy jí dodává plastičnost a hmatatelnou přítomnost. Hlava je zasazena do symetrického zátiší tvořeného tulipánem, petrolejovou lampou a fotografií rozloženými na kulatém stolku. Celá scéna je zjednodušena a zploštěna v duchu kubistického vidění, přičemž barevnost je i přes svou jemnost odvážná a kontrastní, umocňující symbolický charakter díla. Stylizovaná tvář ženy s výraznýma očima a rukou u úst evokuje témata komunikace a introspekce, zároveň může reprezentovat symbol nevinnosti a krásy. Skutečnost, že žena hledí směrem k fotografii na stole, odkazuje k názvu malby – jde o metaforu vzpomínání. Tulipán tak ve vztahu k ní může zastupovat myšlenku znovuzrození a naděje po válce, a jelikož je tato květina známa svou krátkou dobou květu, může být také symbolem pomíjivosti krásy a života obecně. Navíc byl oblíbeným motivem v zátiších holandských mistrů sedmnáctého století, která byla Fillovi silnou celoživotní inspirací. Třetí výrazný prvek kompozice – petrolejová lampa – by pak mohl odkazovat na kontext každodennosti, ale i na plynutí času a pomíjivost života, což jsou témata, která Fillu po válce často zajímala. Obraz tak osciluje mezi realitou a imaginací, realismem a symbolismem, což je opět charakteristickým rysem autorovy pozdní tvorby. Dílo původně pochází z Fillovy pozůstalosti a bylo vyfotografováno Josefem Sudkem. Tato fotografie je k nalezení pod odkazem: http://www.sudekproject.cz/s4525. Plátno bylo vystaveno na autorově samostatné výstavě Emil Filla, Práce z let 1946–1947, SVU Mánes, květen 1947, kat. č. 55. Autenticita byla ověřena Filla Foundation a obraz bude uveden v připravovaném soupisu díla. Původ z velice kvalitní a unikátní porevoluční sbírky. Při konzultacích posouzeno PhDr. R. Michalovou, Ph.D., a Mgr. T. Mátl Donné. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit.: „[…] Celá scéna má výrazný vzpomínkový charakter, má dokonce až určitý psychologický rozměr, vyplývající ze vztahu ženy a muže. Filla se zde výrazně rozmaloval, naprosto se uvolnil, jeho malířské vyjádření bylo zcela bezprostřední. Zejména obrazy z roku 1947 překračují veškeré dosavadní známé kubistické tvarosloví, které přehodnocují osobitým pohledem směrem k expresionismu. […]“).