komb. tech. (olej, písek) na plátně
1948
vlevo dole
60 × 78 cm
rámováno
Smyslově vyhraněné zátiší pochází z politicky turbulentního roku, kdy se k moci dostal komunistický režim. Tato změna měla v následujících letech významný dopad na uměleckou scénu včetně Fillovy tvorby, v níž začalo být cítit jisté bilancování a přehodnocování jeho dosavadních výtvarných postupů. Nicméně v samotném roce 1948 Filla ještě pokračoval ve své zavedené výtvarné praxi, která kombinovala modernistické přístupy, lidovou živost a hlubokou znalost umělecké tradice. Postupně se pomalu odkláněl i od kubismu; předměty na zvoleném zátiší přestal deformovat a ponechal jim jejich tvarovou podobu a plasticitu. Dokonce by se dalo uvažovat, že na kubismus pohlédl očima svého předcházejícího, raného období, kdy byl členem skupiny Osma. Tematicky rozvíjel souběžně několik motivů – cyklus expresionistických hlav, symbolicko-alegorické výjevy, figurální výjevy a zátiší. Často maloval na Peruci, a na mnoha dílech se tudíž objevují shodné předměty: barokní sklenice, džbány, omáčníky či lucerny. Právě lucerna, opakovaně používaná, měla pro Fillu zvláštní roli – nostalgicky odkazovala k životu snad v 18. a 19. století, k evokacím ticha zámeckých pokojů, v jejichž temnotě září. I zde se její světlo rozprostírá po předmětech a okolí.
Na stůl, znázorněný z mírného nadhledu, Filla umístil kromě lampy podnos s ovocem, láhev, vázu s květinami a věnec cibulí. Barevná paleta je výrazná a kontrastní, s převahou modrých, okrových, zelených a fialových tónů. Filla zde rovněž mnohem více než v jiných dílech ze stejné doby pracuje s koloritem jako základním nosným znakem, sloužícím k vyjádření předmětů. Důležitým prvkem jsou také linie kolem jednotlivých předmětů, v nichž není použita pouze typicky černá, ale i jiné barvy, zelená a fialová, které výjev zjemňují a propojují ho v jeden důmyslně vystavěný celek. Na slepém rámu se nachází autorské označení 61/48 v kroužku, tedy pořadové číslo a rok, ve kterém byl obraz namalován. Dílo pochází z významné pražské sbírky. Autenticita byla ověřena Filla Foundation a obraz bude uveden v připravovaném soupisu díla. Při konzultacích posouzeno PhDr. R. Michalovou, Ph.D., a Mgr. T. Mátl Donné. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit.: „[…] Toto zátiší je cenné i tím, že se v něm uzavírá dlouhodobý typ Fillova modernistického způsobu znázornění, kterým vnesl do českého prostředí výraznou pařížskou notu, jehož nosnost završovalo. V obraze je syntetizováno Fillovo pojetí předmětu, jeho dlouhodobé malířské vidění. […]“).