pastel na kartonu
1950
vlevo dole
19 × 50 cm
rámováno, pasparta, zaskl.
Jan Zrzavý se v díle Camaret (autorským názvem Přístav s rumpálem a modrými bednami) z roku 1950 opětovně vrátil k jednomu ze svých oblíbených témat – přístavům. Výjev nám nabízí pohled na širý oceán z jednoho ze tří výstupků západní Bretaně, na němž se tyčí typická bretonská přístavní obec Camaret. Bretaň se pro Zrzavého stala klíčovým mezníkem a celoživotní inspirací. Naposledy ji navštívil roku 1947 – právě z tohoto roku pochází i olej Le port de Camaret, uložený ve sbírkách Musée national d'art moderne v Paříži (olej na plátně, 12 × 36 cm, Centre Pompidou, inv. č. AM 3740 P), jehož je představený pastel téměř totožnou variací. Jedná se tudíž nejpravděpodobněji o nostalgickou vzpomínku na Bretaň ze smutné reality domova, vytvořenou dle zmíněného oleje. Práce musela být malována na základě předloh či zpaměti a pochází z doby, kdy Zrzavý působil jako profesor malby a kompozice na katedře výtvarné výchovy Palackého univerzity v Olomouci. Zužující výklad socialistického realismu jej vytlačoval na okraj tehdejšího výtvarného života a jeho profesura se stala v této situaci oboustranně neúnosná. Počátkem padesátých let proto nebyly jeho obrazy vystavovány a na výstavách v letech 1953–1954 byly připomínány pouze ilustrace.
Toto svěží a podmanivé dílo je brilantním příkladem autorovy schopnosti kombinovat lyrické prvky s výtvarnou zkratkou a čistotou linií. Pastelové tóny, které Zrzavý v tomto díle využil, evokují nejen klid a harmonii, ale i nostalgii a introspekci, charakteristické pro jeho pozdní tvorbu. Rumpál, symbol lidské činnosti a neustálého pohybu, se stává centrálním prvkem, kolem kterého se točí tichá dynamika obrazu. Modré bedny v popředí, zpracované s precizností a citem pro detail, kontrastují s jemnými barevnými odstíny přístavní scenérie. Tato práce ukazuje Zrzavého mistrovství v ovládání barevné harmonie a schopnosti vyjádřit komplexní pocity prostřednictvím jednoduchých kompozičních prvků. Využití pastelu v tomto díle nejenže zdůrazňuje emotivní náboj, ale také přispívá k celkové atmosféře klidu a melancholie. Jeho jemné linie a barevná harmonie zůstávají důkazem Zrzavého jedinečného uměleckého přístupu, který i po letech nadále zaujímá místo v české výtvarné kultuře. Obraz pochází z kvalitní porevoluční sbírky. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. R. Michalovou, Ph.D. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit.: „[…] Zrzavý tak vytvořil přitažlivý meditativní prostor, který pro něj byl přetrvávající vzpomínkou na dávné smyslové zkušenosti. Na kresbě můžeme rovněž ocenit její výtvarné kvality, výraznou křehkost a jemnost provedení, jíž se vyznačují jen ty nekvalitnější Zrzavého práce. Kresba pochází z roku 1950, kdy autor procházel složitým obdobím, a jedině soustředění na prováděná díla jej naplňovalo čistou radostí. […]“).