komb. tech. (tuš, kvaš, písek) na kartonu
kolem roku 1948
vpravo dole
39 × 52,5 cm
rámováno, pasparta, zaskl.
Odhad: 500 000 Kč – 1 000 000 Kč
Vyvolávací cena: 350 000 Kč Kladívková cena: —Tato vizuálně atraktivní práce dokládá malířskou suverenitu a životní optimismus muže, kterého ani druhá světová válka nezlomila, i ve zralém věku stále dokázal působit jako vzor pro mladé talenty a nadále zůstal výraznou osobností československé výtvarné scény. Obraz můžeme zařadit do skupiny děl, jež odkazují k Fillově tvorbě ve dvacátých letech. Nese v sobě stopy po lyrickém kubismu i osobitý přístup k formě, který výtvarník rozvíjel v nejranějším kubistickém období, jak dokládá uplatnění písků a drti do barvy, metoda, s níž začal experimentovat kolem roku 1913. Ta je zde originálně uplatněna v jiné než olejové, totiž kvašové technice. br>Zobrazené artefakty, které tvoří základní obrazové schéma, džbán a proutěný košík s ovocem, jsou modelovány silnou linií, která obepíná tvar výrazným obrysem. Ta dodává výjevu neobyčejnou dynamiku, pohyb a iluzi tančících předmětů na stole. Pozadí, rozdělené do několika odlišně promalovaných geometrizovaných ploch, vytváří prostorovou hloubku a silně se v něm uplatňuje pastelově růžová a druhotně tlumená zelená, jež dodávají kompozici na jemné křehkosti. Přestože je vše provedeno ve velkém tvarovém zjednodušení oproštěném od druhotných dekorativních souvislostí, díky emotivnímu zacházení s barevnou hmotou a zaměření na podstatu znázornění se od Zátiší s třemi hruškami jen těžko odvrací pohled. Hodnotu díla zvyšuje i skutečnost, že k předložené práci existuje varianta v olejomalbě, vročená do roku 1948 (Zátiší se džbánem a mísou ovoce, olej a písek na plátně, 1948, sign. PD, 45,5 × 58 cm). Autenticita byla ověřena Filla Foundation a obraz bude uveden v připravovaném soupisu díla. Při konzultacích posouzeno PhDr. R. Michalovou, Ph.D., a Mgr. T. Mátl Donné. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa. (cit.: „[…] V zátiší se projevuje jeho zájem o Henriho Rousseaua, který byl oživený po druhé světové válce. Filla směřoval k zjednodušenému pojetí reality, k zachování bezprostřední atmosféry, vyvolané pozorováním předmětů, zdůrazněním jejich magické reality. […]“).