olej na plátně
po roce 1900
vpravo dole
65,5 × 99,5 cm
rámováno
Odhad: 1 500 000 Kč – 2 500 000 Kč
Vyvolávací cena: 1 200 000 KčRadimského dílo z umělcova dlouhodobého a sběratelsky vzácného pobytu ve Francii, kde se často pohyboval také na normandském pobřeží, poukazuje na jeho schopnost výběru motivu a jeho věrného zachycení – nejedná se však ani zde o pouhou ilustraci krajinného výseku, ale spíše o citlivé zpřítomnění atmosféry a nálady, kterou v tvůrci krajina vyvolala. V typickém impresivním pojetí se tak projevuje bytostný plenérista, jenž kultivovanou a vyváženou paletou barev věrně vystihl tvářnost konkrétního místa v určitém denním okamžiku a ročním období. Provedením i zvoleným rukopisem využívajícím místy pastózních nánosů barev i zde překonal akademické poučky, navázal na generaci barbizonských mistrů a předložil krajinu založenou na přímém pozorování a jejím osobním prožití. Navzdory tomu, že se jedná o výjev z vnitrozemí a neobjevují se tu autorem opakovaně malované bílé útesy na mořském břehu, jde s největší pravděpodobností o krajinu z Normandie. Tomu mj. nasvědčují zcela charakteristické znaky spočívající především ve zvolené barevnosti či odvážné kompozici se středem v pěšině pronikající do hloubi obrazu. Autor zde navíc výrazně zjemnil štětcový rukopis, jenž se svým drobnopisem místy blíží až pointilistickému – či spíše divizionistickému – vyznění, což je také prvek, který se na jeho plátnech z přelomu století často objevuje. Dokonale jsou tu zachyceny i světelné podmínky, které z představovaného díla, bez nadsázky srovnatelného se soudobými francouzskými vzory, vytváří artefakt hodný pozornosti každého opravdového milovníka umění. I toto konkrétní plátno tak příhodně ilustruje Radimského zásadní roli v recepci francouzského plenérového impresionismu v českých zemích na přelomu 19. a 20. století. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a Mgr. M. Dospělem, Ph.D. Přiložena odborná expertiza Mgr. P. Kubíka.