olej na lepence
1943
vlevo dole
21 × 39 cm
rámováno, zaskl.
Odhad: 1 300 000 Kč – 2 300 000 Kč
Vyvolávací cena: 750 000 KčKřehký výjev krajiny na konci města představuje obraz, který je typickým příkladem tvorby Kamila Lhotáka během období, kdy byl členem umělecké Skupiny 42. Poetika městské periferie, každodennost moderní civilizace a její technika se jako hlavní motivy promítají i do díla V hornické krajině. Popředí zobrazené scény zaujímá široký pás prázdné silnice, za níž se objevují reklamní nápisy „garage“, „benzin“ a „B. S. A“, odkazující k britskému podniku Birmingham Small Arms Company Limited, vyrábějícímu již od roku 1861 vedle vojenských a sportovních zbraní zejména jízdní kola, motocykly, auta, autobusy a karoserie. Z technických vynálezů, kterým Lhoták propadl už od mladého věku a ve svých obrazech je s láskou zobrazoval, můžeme v kompozici spatřit větrnou turbínu a také železniční přejezd. V pozadí vykukují tovární komíny a haldy písku, další znamení toho, že se jedná o periferii. Lhoták maloval ve čtyřicátých letech zejména v Holešovicích, ve Strašnicích, ve Vršovicích nebo v Michli, tedy v pražských čtvrtích, které byly tehdy na pomezí mezi městem a průmyslovou zónou. Napětí obrazu vytváří téměř nepatrná osamělá postava stojící uprostřed této industriální krajiny, dodávající obrazu lidský rozměr, ale také pocit odcizení. Téměř prázdná a jemně barevně odstupňovaná obloha zabírá většinu plochy obrazu a představuje autorův charakteristický způsob zobrazení klidu a ticha. Dílo V hornické krajině je vedle záznamu okraje města zejména lyrickou meditací nad civilizací, její krásou, opuštěností i zvláštní poetikou, kterou Lhoták nacházel ve zdánlivě obyčejných a prázdných místech městské periferie. Na rubu se nachází štítek s autorským přípisem a věnováním malíři Zdeňku Seydlovi. Práce je uvedena v autorově soupise pod č. 518/86. Pochází z původní sbírky malíře Oty Janečka. Při konzultacích posouzeno PhDr. J. Machalickým a Ing. L. Šteffkem. Přiložena odborná expertiza PhDr. R. Michalové, Ph.D., (cit.: „[…] Kamil Lhoták se zde představuje zcela typicky jako reprezentant osobitého magického realismu mocného poetického náboje. […]“).