koláž na papíře
60.–70. léta 20. století
nesignováno
12 × 21 cm
Odhad: 500 000 Kč – 1 000 000 Kč
Vyvolávací cena: 250 000 KčV kontextu pozdní tvorby Toyen představuje soubor dvanácti oboustranných koláží fascinující vhled do intimního tvůrčího procesu umělkyně během jejího závěrečného pařížského období. Tyto koláže, které vznikaly jako svébytný vizuální deník a inspirační materiál pro malířskou tvorbu, odhalují systematickou práci s motivy, jež Toyen sbírala a archivovala po desetiletí. Každý list představené série prezentuje důmyslnou kompozici výstřižků z módních časopisů, vědeckých publikací a reklamních materiálů, kde autorka experimentovala s juxtapozicí zdánlivě nesouvisejících obrazů – od anatomických ilustrací, přes fotografie zvířat až po reklamní snímky potravin. Charakteristická je pro tyto koláže absence překrývání jednotlivých prvků; místo klasické surrealistické techniky vrstvení Toyen zvolila aditivní princip řazení obrazů vedle sebe, čímž vytvořila vizuální „katalogy“ svých celoživotních témat. V kolážích se opakovaně objevují motivy typické pro její obrazy – metamorfózy těl, erotické náznaky, přírodní struktury a fragmenty městské krajiny –, které jsou však zde předkládány v syrovější, bezprostřednější formě. Pro sběratele znamenají předložené koláže vzácnou příležitost nahlédnout do osobního archivu, tvůrčí „laboratoře“ jedné z nejvýznamnějších představitelek evropského surrealismu. br>Pozoruhodný je způsob, jakým Toyen pracovala s obrazovým materiálem z dobových francouzských encyklopedií a módních časopisů (Paris Match, Lui či Vogue) nebo se staršími prvorepublikovými československými magazíny i světově proslulými vědeckými ilustracemi, např. s výstřižky z díla německého biologa a kreslíře Ernsta Haeckela Kunstformen der Natur (1899–1904), jehož estetizující pojetí přírodních forem rezonuje s vlastní autorčinou surrealistickou transformací reality (100 litografických tabulí s detailními ilustracemi mořských organismů tak kromě Toyen inspirovalo řadu dalších umělců, zejména surrealistů a metafyziků, mj. Edwarda Wadswortha či Pierra Roye). Zvláště pozoruhodný je list s motivem líbajících se rybiček, který přímo odkazuje na plátno z roku 1950 Puis, plus tard (komb. tech. /olej a písek/ na plátně, 1950, 42 × 127 cm) – fotografie dvou bojovnic v akváriu i jejich skicovité nákresy tady Toyen systematicky řadí vedle dalších rybích motivů, čímž vytváří obrazovou esej k obrazu. Uhrančivý je též motiv křičící ženy v expresivní černobílé fotografii, který dominuje listu s metamorfními motivy motýlů, jenž příznačně ilustruje surrealistickou fascinaci ženskou tělesností i její propojení s tématem životních proměn. br>Sběratelskou atraktivitu díla podtrhuje provenience z malířčiny pozůstalosti, prodávané v roce 1982 aukčním komisařem Vincentem F. Waplerem v Paříži (Succession Toyen, 21. 6. 1982; koláže prodávány na konci aukce, a tudíž v katalogu neuvedeny). Cenným dokladem autenticity jsou také autorčiny vlastnoruční poznámky na okrajích listů, které dokumentují její systematický přístup k archivaci vizuálního materiálu. Detailní fotografie oboustranných koláží jsou k dohledání na internetových stránkách Galerie KODL a na portálu Artslimit.com. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. R. Michalovou, Ph.D. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit.: „[…] Toyen si během pařížského období shromažďovala množství výstřižků, jež představovaly svět, jenž ji upoutal, staly se jí jakýmsi druhým domovem, o nějž se zajímala více než o své okolí. Sdružovala je podle témat, takže celý soubor představuje osobní obrazový atlas, který má především výraznou dokumentární hodnotu, sloužící k poznání její představivosti, […] ukazující značnou šíři jejího zájmu o přírodu, jídlo, umění, spotřební svět […].“).